Besluiten meerjarige subsidies 2025-2028

De meerjarige festivalsubsidie 2025 -2028 is bedoeld om festivalorganisaties te ondersteunen bij de presentatie en ontwikkeling van actuele en onderscheidende podiumkunst gespreid over Nederland, de aansluiting daarvan bij een breed publiek en is verdeeld in landsdelen. Lees per landsdeel de besluiten en de adviezen. In de ‘Toelichting op de besluiten’ is meer informatie te vinden over het subsidieproces, de werkwijze van de commissies en een overzicht van de uitkomsten. Heb je een vraag? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

downloadToelichting: besluiten meerjarige festivalsubsidies 2025-2028 (.pdf)

MEERJARIGE FESTIVALSUBSIDIES 2025-2028

Utrecht en Flevoland
De getoonde bedragen betreffen het totale subsidiebedrag bestaande uit de programmeringsbijdrage en/of organisatiebijdrage.
Festival festivallocatie
Aangevraagd per editie
Geadviseerd per editie
Toegekend per editie

2turvenhoog festivalALMERE EN HAARLEM

199.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

199.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

Festival Via MusicaALMERE, LELYSTAD EN ANDERE GEMEENTEN

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

397.000,-
397.000,-
397.000,-

Aangevraagd per editie

397.000,-

Geadviseerd per editie

397.000,-

Toegekend per editie

397.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
49.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

32.000,-
32.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

0,-

KlaterklankenBUNNIK EN ANDERE GEMEENTEN

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

430.000,-
430.000,-
430.000,-

Aangevraagd per editie

430.000,-

Geadviseerd per editie

430.000,-

Toegekend per editie

430.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
199.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

199.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

September MeAMERSFOORT

49.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

397.000,-
397.000,-
397.000,-

Aangevraagd per editie

397.000,-

Geadviseerd per editie

397.000,-

Toegekend per editie

397.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.

Theaterfestival de ParadeUTRECHT EN ANDERE STEDEN

65.000,-
65.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

65.000,-

Geadviseerd per editie

65.000,-

Toegekend per editie

0,-

32.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

315.000,-
248.914,-
248.914,-

Aangevraagd per editie

315.000,-

Geadviseerd per editie

248.914,-

Toegekend per editie

248.914,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

Totaal (landsdeel Midden)per editie
2.356.000,-
1.714.914,-
1.617.914,-
Groningen, Friesland en Drenthe
De getoonde bedragen betreffen het totale subsidiebedrag bestaande uit de programmeringsbijdrage en/of organisatiebijdrage.
Festival festivallocatie
Aangevraagd per editie
Geadviseerd per editie
Toegekend per editie
49.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

Aurora FestivalGRONINGEN EN ANDERE GEMEENTEN

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

199.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

199.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-



Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2025-2028. Aanvragers kunnen voor dezelfde kernactiviteit niet tweemaal rijkssubsidie ontvangen. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
147.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

147.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

32.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

FestiValderAaSCHIPBORG EN OMSTREKEN

32.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

280.000,-
130.000,-
130.000,-

Aangevraagd per editie

280.000,-

Geadviseerd per editie

130.000,-

Toegekend per editie

130.000,-

Jazz te GastZUIDHORN

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

199.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

199.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

397.000,-
287.404,-
287.404,-

Aangevraagd per editie

397.000,-

Geadviseerd per editie

287.404,-

Toegekend per editie

287.404,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
49.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

49.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

Totaal (landsdeel Noord)per editie
1.497.000,-
692.404,-
692.404,-
Overijssel en Gelderland
De getoonde bedragen betreffen het totale subsidiebedrag bestaande uit de programmeringsbijdrage en/of organisatiebijdrage.
Festival festivallocatie
Aangevraagd per editie
Geadviseerd per editie
Toegekend per editie
215.000,-
215.000,-
215.000,-

Aangevraagd per editie

215.000,-

Geadviseerd per editie

215.000,-

Toegekend per editie

215.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
32.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

32.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

49.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

199.000,-
199.000,-
199.000,-

Aangevraagd per editie

199.000,-

Geadviseerd per editie

199.000,-

Toegekend per editie

199.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.

Piano BiënnaleARNHEM EN NIJMEGEN

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

65.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

65.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

StiftfestivalWEERSELO EN OMSTREKEN

49.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

124.000,-
49.000,-
14.000,-

Aangevraagd per editie

124.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

14.000,-

Totaal (landsdeel Oost)per editie
797.000,-
576.000,-
541.000,-
Noord-Holland en Zuid-Holland
De getoonde bedragen betreffen het totale subsidiebedrag bestaande uit de programmeringsbijdrage en/of organisatiebijdrage.
Festival festivallocatie
Aangevraagd per editie
Geadviseerd per editie
Toegekend per editie

Afrovibes FestivalAMSTERDAM EN ANDERE STEDEN

49.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

349.000,-
269.500,-
237.500,-

Aangevraagd per editie

349.000,-

Geadviseerd per editie

269.500,-

Toegekend per editie

237.500,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
109.000,-
32.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

109.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

0,-

65.000,-
49.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

65.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

0,-

BosfestAMSTELVEEN

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

CaDance *DEN HAAG

65.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

65.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-



Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2025-2028. Aanvragers kunnen voor dezelfde kernactiviteit niet tweemaal rijkssubsidie ontvangen. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
350.000,-
350.000,-
130.000,-

Aangevraagd per editie

350.000,-

Geadviseerd per editie

350.000,-

Toegekend per editie

130.000,-

32.000,-
32.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

0,-

247.000,-
247.000,-
97.000,-

Aangevraagd per editie

247.000,-

Geadviseerd per editie

247.000,-

Toegekend per editie

97.000,-

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

32.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

65.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

65.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

49.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

Flamenco Biënnale **AMSTERDAM EN ANDERE STEDEN

215.000,-
215.000,-
126.988,-

Aangevraagd per editie

215.000,-

Geadviseerd per editie

215.000,-

Toegekend per editie

126.988,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
65.000,-
65.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

65.000,-

Geadviseerd per editie

65.000,-

Toegekend per editie

0,-

49.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

Holland Dance FestivalDEN HAAG EN ANDERE STEDEN

430.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

430.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

JulidansAMSTERDAM

260.000,-
260.000,-
130.000,-

Aangevraagd per editie

260.000,-

Geadviseerd per editie

260.000,-

Toegekend per editie

130.000,-

247.000,-
247.000,-
247.000,-

Aangevraagd per editie

247.000,-

Geadviseerd per editie

247.000,-

Toegekend per editie

247.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
430.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

430.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

215.000,-
215.000,-
215.000,-

Aangevraagd per editie

215.000,-

Geadviseerd per editie

215.000,-

Toegekend per editie

215.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
397.000,-
364.188,-
364.188,-

Aangevraagd per editie

397.000,-

Geadviseerd per editie

364.188,-

Toegekend per editie

364.188,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
130.000,-
65.000,-
65.000,-

Aangevraagd per editie

130.000,-

Geadviseerd per editie

65.000,-

Toegekend per editie

65.000,-

Over het IJAMSTERDAM

365.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

365.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

Rewire **DEN HAAG

330.000,-
330.000,-
330.000,-

Aangevraagd per editie

330.000,-

Geadviseerd per editie

330.000,-

Toegekend per editie

330.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

215.000,-
65.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

215.000,-

Geadviseerd per editie

65.000,-

Toegekend per editie

0,-

199.000,-
199.000,-
199.000,-

Aangevraagd per editie

199.000,-

Geadviseerd per editie

199.000,-

Toegekend per editie

199.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
49.000,-
49.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

0,-

The Big SingHAARLEM EN AMSTERDAM

49.000,-
49.000,-
0,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

0,-

Theater Na de DamAMSTERDAM EN ANDERE GEMEENTEN

115.000,-
65.000,-
65.000,-

Aangevraagd per editie

115.000,-

Geadviseerd per editie

65.000,-

Toegekend per editie

65.000,-

Totaal (landsdeel West)per editie
5.300.000,-
3.378.688,-
2.417.676,-
Zeeland, Noord-Brabant en Limburg
De getoonde bedragen betreffen het totale subsidiebedrag bestaande uit de programmeringsbijdrage en/of organisatiebijdrage.
Festival festivallocatie
Aangevraagd per editie
Geadviseerd per editie
Toegekend per editie
32.000,-
32.000,-
32.000,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

32.000,-

Toegekend per editie

32.000,-

430.000,-
430.000,-
430.000,-

Aangevraagd per editie

430.000,-

Geadviseerd per editie

430.000,-

Toegekend per editie

430.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.

Festival Cement **'S-HERTOGENBOSCH

199.000,-
199.000,-
199.000,-

Aangevraagd per editie

199.000,-

Geadviseerd per editie

199.000,-

Toegekend per editie

199.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
215.000,-
215.000,-
215.000,-

Aangevraagd per editie

215.000,-

Geadviseerd per editie

215.000,-

Toegekend per editie

215.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.

Jazz in Duketown'S-HERTOGENBOSCH

49.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

JazzOUT Fest LimburgVENLO, ROERMOND, MAASTRICHT EN HEERLEN

49.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

Limburg FestivalROERMOND EN OMSTREKEN

49.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

215.000,-
49.000,-
49.000,-

Aangevraagd per editie

215.000,-

Geadviseerd per editie

49.000,-

Toegekend per editie

49.000,-

Nederlandse Dansdagen *MAASTRICHT EN ANDERE STEDEN

349.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

349.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-



Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2025-2028. Aanvragers kunnen voor dezelfde kernactiviteit niet tweemaal rijkssubsidie ontvangen. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.

PopMonumentBERGEN OP ZOOM, BREDA EN ANDERE STEDEN

49.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

Artistieke positie
De commissie beoordeelt de artistieke positie van PopMonument als voldoende.

PopMonument is een meerdaags popfestival dat jaarlijks plaatsvindt in wisselende zuidelijk gelegen steden, met Bergen op Zoom en Breda als thuishaven. Kenmerkend is de manier waarop het festival popconcerten presenteert op merendeels monumentale locaties in de stad en zijn oorsprong vond tijdens het weekend van Stichting Open Monumenten. PopMonument ontvangt in de periode 2021-2024 geen meerjarige festivalsubsidie van het Fonds Podiumkunsten.

De commissie vindt het plan beperkt weergeven waar het festival in artistieke zin voor staat. Zij vindt de beschrijving van de missie en doelstellingen, waarbij nieuwe ontdekkingen centraal staan, enigszins richtinggevend. Zij mist echter scherpte om een duidelijk beeld te krijgen van de artistieke uitgangspunten die het festival hanteert. Zo vindt zij de sleutelbegrippen ‘interdisciplinair’ en ‘contrastrijk’ weinig uitgewerkt en wordt het haar niet duidelijk op welke manier deze worden geïntegreerd in het programma. Ook worden de beoogde jaarlijkse thema’s macht(misbruik), monumenten van de toekomst en verborgen verleden niet verder artistiek geduid. Evenals de keuzes voor de aangesloten steden en gebouwen. De commissie waardeert dat PopMonument een brug wil slaan tussen muziek, de monumentale locaties en hun verhalen, maar zij vindt al met al de artistieke urgentie van het festival niet overtuigend aangetoond.

De commissie vindt dat PopMonument de programmering in praktische zin redelijk uitwerkt met categorieën als ‘publiekstrekkers’, ‘unieke namen’ en ‘eigen producties’. De genoemde voorbeelden van artiesten zoals WENDE, Whispering Sons en Hiqpy vindt de commissie passend en spreken van een goede kwaliteit. Ook wordt het de commissie duidelijk hoe de programmering tot stand komt en wie hiervoor verantwoordelijk is. Zij vindt dit in combinatie met de voorgaande programmering vertrouwenwekkend voor het programma van de komende jaren. De commissie is echter niet direct overtuigd van de interactie tussen de muziek, de thematiek en de monumenten die de aanvrager stelt te faciliteren. Hoewel de voorbeelden in het plan een beeld schetsen, had zij meer willen lezen over de artistieke kaders en invulling van het artist in residence programma en de makersopdracht, en een onderbouwing willen zien voor de gekozen makers. De commissie heeft desondanks waardering voor de impuls die het festival geeft aan het aanbod van kwalitatieve popmuziek in de omgeving.

In het kader van diversiteit en inclusie waardeert de commissie dat PopMonument enkele concrete voorbeelden noemt van hoe het festival zich hiervoor op programmatorisch en organisatorisch vlak heeft ingezet. De commissie is positief over het project ‘Kloecke Vrouwen’ dat hier als voorbeeld wordt genomen. Zij merkt hierbij wel op dat het onduidelijk is in hoeverre de thematiek van de aankomende jaren weer ruimte geeft voor dergelijke projecten. De commissie herkent in de voorgenomen en gerealiseerde programmering inderdaad een redelijke representatie op het gebied van gender. De commissie mist echter een bredere visie op inclusie en diversiteit. De aanvrager stelt dat de profilering als avontuurlijk festival samengaat met diversiteit in het DNA, maar de commissie kan op basis van de summier beschreven ambities in het plan niet beoordelen in hoeverre de organisatie op deze gebieden zal bijdragen aan een diverser en inclusiever podiumkunstenlandschap.

In het kader van de eigen producties constateert de commissie dat PopMonument samenwerkt met culturele makers. Voorbeelden uit het verleden als Aafke Romeijn en Luka geven de commissie een beeld, maar zij mist een concretisering van dergelijke samenwerkingen voor de toekomst. Ook ziet de commissie potentie in de geambieerde samenwerking met festivals als Grasnapolsky en Explore The North om de impact van eigen producties te vergroten.

De commissie is eveneens positief over de samenwerking met de lokale poppodia die PopMonument heeft in de steden waar zij programmeren en het talentontwikkelingsplatform Music Hub Brabant. Het wordt de commissie al met al door het plan duidelijk dat PopMonument samenwerkingen heeft die bijdragen aan de artistieke positie, maar door de summiere uitwerking kan zij niet beoordelen in welke mate.
Publieksfunctie
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.

De commissie constateert dat PopMonument een redelijk beeld heeft van zijn doelgroepen, die worden onderscheiden in vijf concrete groepen, waaronder de muziek- en cultuurliefhebber en de erfgoedliefhebber. Zij vindt de ambitie met betrekking tot de publieksontwikkeling helder. PopMonument wil de balans tussen de jonge en oude doelgroepen verbeteren en het publiek vergroten. De commissie is kritisch over het ontbreken van concrete, meetbare doelen bij de ambities op het vlak van publieksontwikkeling. Ook had de commissie in dit licht een reflectie willen lezen op de data uit de bezoekersenquête. Uit het plan wordt niet duidelijk op welke criteria er is getoetst en of de publieksvisie hierop aansluit.

De commissie is kritisch over de aansluiting van de artistieke positie op de publieksvisie. Zij heeft op basis van het voorgaande en voorgenomen programma vertrouwen dat PopMonument het bestaande en trouwe publiek weer zal kunnen aantrekken. Het is haar echter niet duidelijk met welke programmering de verschillende doelgroepen aan het festival worden verbonden. De commissie constateert dat per doelgroep een aantal genres wordt genoemd, maar een directe koppeling met het programma vindt zij in het plan niet terug. Zij is kritisch over het uitlichten van de genres dance en hiphop, die volgens het plan aantrekkelijk zijn voor een jongere doelgroep, maar in de beoogde programmering niet terugkomen. De commissie acht de beoogde verjonging daarmee niet zonder meer realistisch.

De commissie constateert dat PopMonument oog heeft voor inclusie in termen van fysieke en financiële toegankelijkheid. Zij leest in het plan over het voornemen om de ticketprijs betaalbaar te houden voor een jongere doelgroep en de communicatie via de website geschikt te maken voor prikkelgevoelige bezoekers. Zij is in beginsel positief over deze inspanningen, maar vindt dat de organisatie verder nalaat concrete doelen te formuleren op het gebied van toegankelijkheid op andere gebieden. Aandacht voor verscheidenheid in culturele achtergrond, gender, leeftijd of economische diversiteit is volgens de commissie te beperkt gebaseerd op een eigen visie en weinig concreet gemaakt.

De commissie is kritisch over de concrete invulling van de publiekswerving van PopMonument. Zij constateert dat de aanvrager een aantal ambities formuleert, zoals het inzetten op customer journey en het opbouwen van een loyaliteitsprogramma. Hieraan worden echter geen concrete plannen verbonden. De commissie noemt de in het plan gedeelde marketingstrategie beknopt, zo wordt er bijvoorbeeld op het gebied van persbenadering en sociale media niet uiteengezet welke inspanningen hiervoor geleverd worden. Ook stelt de commissie vast dat er door de aanvrager geen koppeling wordt gemaakt tussen de doelgroepen en de marketing-en communicatiemiddelen. Zo wordt de inzet van ambassadeurs niet voorzien van een toelichting en wordt enkel een aantal magazines genoemd ter illustratie. De commissie noemt de publieksbenadering als geheel niet vertrouwenwekkend genoeg en daarmee de beoogde publieksgroei niet zonder meer realistisch.
Inbedding
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.

De commissie vindt op basis van het plan dat PopMonument goed is ingebed in de lokale culturele infrastructuur. Zij stelt vast dat PopMonument samenwerkt met een fors aantal lokale podia en wordt georganiseerd vanuit een aantal van hen, bijvoorbeeld Gebouw-T, MEZZ, Groene Engel, Goudse Schouwburg en Podium ’t Beest. Deze partners leveren volgens de aanvrager een essentiële bijdrage aan de organisatie van het festival. Daarnaast gaat PopMonument ook buiten de popmuziek samenwerkingen aan, zoals met Bibliotheek West-Brabant, De Nieuwe Veste, Open Monumentendag en Graphic Matters. Ook is de commissie positief over de samenwerking die PopMonument beschrijft in het kader van Music Hub Brabant en Muziekhub Zuid. Niet alle samenwerkingen zijn in het plan toegelicht, maar de commissie is wel overtuigd van een stevige culturele inbedding in de eigen omgeving.

De commissie stelt vast dat PopMonument op hogeschool BUAS hoorcolleges over storytelling geeft. De commissie waardeert dat MBO-opleider CURIO via de opleiding Podium-en Evenemententechniek jonge technici levert die meedraaien tijdens het festival. Van overige inbedding via het primair onderwijs, hoger onderwijs of kunstvakonderwijs lijkt volgens de commissie geen sprake.

In het plan worden tal van maatschappelijke samenwerkingen genoemd, maar de commissie mist een toelichting hierop. Zo wordt de ambitie om groepen die normaliter ‘erbuiten’ vallen bij het festival te betrekken of welkom te heten niet voorzien van een concrete uitwerking. Evenmin worden de partners waarmee PopMonument zegt samen te werken op het gebied van leefomgeving, persoonlijke ontplooiing en sociale cohesie nader geduid. Een uitwerking van deze voorbeelden had volgens de commissie kunnen bijdragen aan een beter beeld van de maatschappelijke inbedding in de omgeving. De commissie is in dit kader wel positief over de groep vrijwilligers waar het festival jaarlijks mee samenwerkt.

In het plan leest de commissie dat PopMonument kan rekenen op financiële bijdragen van gemeente en provincie. De commissie plaatst hierbij de kanttekening dat de aanvrager niet specificeert welke gemeenten en provincies bijdragen en in welke mate, mede gezien de voorgenomen uitbreiding van het festival naar andere steden in andere provincies. De commissie had eveneens een specificering willen lezen van de mogelijke publieke en private fondsen die PopMonument financieel ondersteunen. Kritisch is zij daarnaast op het ontbreken van een strategie om de beoogde sponsorinkomsten te realiseren. De commissie is op grond van het voorgaande er niet van overtuigd dat PopMonument in de hele breedte financieel goed is ingebed.
340.000,-
340.000,-
340.000,-

Aangevraagd per editie

340.000,-

Geadviseerd per editie

340.000,-

Toegekend per editie

340.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.

schrit_tmacher Just Dance! **HEERLEN, KERKRADE EN ANDERE STEDEN

215.000,-
215.000,-
215.000,-

Aangevraagd per editie

215.000,-

Geadviseerd per editie

215.000,-

Toegekend per editie

215.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
49.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

49.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

430.000,-
430.000,-
430.000,-

Aangevraagd per editie

430.000,-

Geadviseerd per editie

430.000,-

Toegekend per editie

430.000,-

Dit festival ontvangt een organisatiebijdrage.
32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

280.000,-
130.000,-
130.000,-

Aangevraagd per editie

280.000,-

Geadviseerd per editie

130.000,-

Toegekend per editie

130.000,-

32.000,-
0,-
0,-

Aangevraagd per editie

32.000,-

Geadviseerd per editie

0,-

Toegekend per editie

0,-

247.000,-
65.000,-
65.000,-

Aangevraagd per editie

247.000,-

Geadviseerd per editie

65.000,-

Toegekend per editie

65.000,-

Totaal (landsdeel Zuid)per editie
3.261.000,-
2.203.000,-
2.203.000,-
Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Aruba, Curaçao en Sint Maarten
Voor het landsdeel Caribisch deel van het Koninkrijk zijn geen aanvragen voor een meerjarige festivalsubsidie 2025-2028 ontvangen.

downloadPositief advies, budget ontoereikend (.pdf)