vr. 8 april 2016
As Big as the Sky - Arnoud Noordegraaf, Ai Wei Wei & Adrian Hornsby (foto: Ada Nieuwendijk)
As Big as the Sky - Arnoud Noordegraaf, Ai Wei Wei & Adrian Hornsby (foto: Ada Nieuwendijk)

Meer Nederlandse producties tijdens Operadagen Rotterdam


Rotterdam heeft bewezen dat een stad zonder eigen operahuis toch een internationale operatraditie kan ontwikkelen. De stad huisvest van 20-29 mei alweer de 11de editie van de Operadagen. Onze collega’s van Dutch Performing Arts werken samen met de organisatie om opera en muziektheater uit eigen land onder de aandacht te brengen bij het (internationale) publiek.


Operadagen Rotterdam vindt gelijktijdig plaats met de mede door Dutch Performing Arts ondersteunde muziekconferentie Classical:NEXT en deelt programmaonderdelen zoals Lunch with the Residents. In de officiële selectie van Operadagen Rotterdam schitteren bovendien veel Nederlandse namen van formaat.

Componist/regisseur Arnoud Noordegraaf presenteert zijn opera-installatie As Big as the Sky in samenwerking met de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei (decorontwerp en film) en Adrian Hornsby (libretto & scenario). Een dramatische botsing tussen de traditionele Chinese cultuur, de effecten van globalisering en de hang naar authenticiteit. Festival-ambassadeur Claron McFadden zocht voor haar voorstelling naar anonieme getuigenissen over grote en kleine geheimen. Die krijgen een muzikale stem in Secrets.

Regisseur Arlon Luijten presenteert Wagners Parsifal als een spel in PARSIFAL -The Game. Speciaal voor de voorstelling is een strategiespel ontworpen, waar het publiek aan deelneemt met hulp van Club Gewalt – dat we ook met het Jens Maurits Orchestra en Coolhaven terugzien in A Different Night at the Opera. Het eigenzinnige Project Wildeman staat bekend om zijn energieke en fysieke optredens op Over het IJ Festival en Oerol. Hun nieuwste voorstelling Heart of Darkness is een bewerking van Joseph Conrads gelijknamige roman en werd vooral bekend door Francis Ford Coppola’s meesterwerk Apocalypse Now.

Regisseur Sjaron Minailo is sinds de eerste editie van Operadagen Rotterdam als jonge maker verbonden aan het festival en presenteert jaarlijks verrassende producties. Voor In a Landscape (John Cage) verruilt hij met het voltallige Rotterdams Philharmonisch Orkest de vaste rituelen van het symfonische concert voor een visuele dramaturgie: de musici scheppen niet alleen de muziek zelf, maar maken ook beeldend theater.

Kijk voor meer informatie en actuele speeldata op www.operadagenrotterdam.nl
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin

Regisseur en directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Ivo van Hove (1958), ontving zondag 25 augustus de VSCD Oeuvreprijs na afloop van het Paradisodebat, georganiseerd door Kunsten ’92, in ITA in Amsterdam. Vanaf 1990 werkt hij in Nederland en heeft hij ontelbaar veel stukken op de Nederlandse podia gebracht. Hij wordt met deze prijs geëerd door de Nederlandse theaters en het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor zijn waardevolle en blijvende bijdrage aan de podiumkunstensector. Zijn goede vriend Bas Heijne bracht een ode en Ivo ontving uit handen van Harry de Bruin (bestuurslid VSCD) de bijbehorende prijs en oorkonde. De prijs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer, graficus en medailleur Eric Claus.

meer