7 april 2016
'Neo-fanfare' 9x13 (foto: Jasper van Gheluwe)

Nederlands talent in de schijnwerpers op Classical:NEXT


Als gaststad van de muziekconferentie Classical:NEXT en de Operadagen mag Rotterdam zich eind mei weer even het wereldcentrum van de klassieke muziek noemen. Onze collega's van Dutch Performing Arts werken nauw samen met de organisaties om gevestigd én aanstormend talent van eigen bodem te promoten. Morgen meer over de Operadagen Rotterdam. Vandaag: Classical:NEXT.


Openingsavond – 25 mei 2016
Al tijdens de opening van Classical:NEXT kan niemand om de Nederlanders heen. Het avondprogramma wordt verzorgd door de Doelen uit naam - en met steun - van Dutch Performing Arts. Vanaf 19.30 uur klinken in de Jurriaanse Zaal van de Doelen het koper en de percussie van 'neo-fanfare' 9×13. De stad Den Haag is goed vertegenwoordigd met Slagwerk Den Haag, onder leiding van Fedor Teunisse, en Ensemble Klang. Iemand die regelmatig met Klang samenwerkt is componist/gitarist Aart Strootman , die de meeste van zijn instrumenten zelf bouwt en onlangs meewerkte aan de muziek voor Alejandro Gonzáles Iñárritu’s Oscar-winnende film The Revenant. Hij treedt deze avond solo op, net als de virtuoze pianist Ralph van Raat, een voorvechter van hedendaagse pianomuziek. Luisteren wordt een activiteit bij het vrije collectief LUDWIG, dat zich in verschillende bezettingen manifesteert. LUDWIG spreekt zijn publiek vaak voorafgaand aan concerten direct aan zodat het zich kan voorbereiden.

Lunch with the Residents – 26 mei 2016

Tijdens de vorige editie werden de lunchconcerten als een groot succes ervaren door het publiek en de bezoekers van de conferentie. Dit programmaonderdeel keert daarom terug. Op 26 mei is het de beurt aan het inventieve ROSA Ensemble, dat in zijn nieuwe muziektheaterstuk Akasha het idee van universele verbondenheid tussen mens, dier en object exploreert. De middag gaat verder met concertpianist Christiaan Kuyvenhoven, die zich voor zijn solostuk Cosima liet inspireren door de dochter van Franz Liszt.

Dat klassiek ook uitstekend te combineren valt met popcultuur bewijst het collectief Club Gewalt, dat in WH0DUN!T$ een ode brengt aan R&B-crooner R. Kelly. Het mysterieus getitelde Uwe leipe mastdramnis blijkt een anagram van het eclectische ensemble Nieuw Amsterdams Peil, dat hier optreedt met mezzosopraan Gerrie de Vries. En dan is er nog de multimediale deconstructie van Monteverdi's Il Ballo delle Ingrate door regisseur Letizia Renzini en sopraan Claron McFadden.

Lunch with the Residents – 27 mei 2016

Tijden het tweede lunchconcert op 27 mei kunt u kennismaken met de creatieve experimenten van Oerknal!, een bevlogen collectief van jonge muzikanten en componisten. De gelauwerde pianiste Saskia Lankhoorn, tevens een van de oprichters van Ensemble Klang, trakteert het publiek deze middag op een solo-optreden. Meer pianoklanken zijn er van het Amatis Piano Trio, dat de interactie met het publiek niet schuwt. En van het eigenzinnige 7090 kunt u vooral het onverwachte verwachten. De leden van dit driekoppige collectief rekken de mogelijkheden van hun instrumenten op tot het uiterste in hun theatrale projecten, installaties en concerten.

Nederlandse Showcases in de officiële selectie – 26 en 27 mei
Tijdens de showcases op 26 mei treedt het Amsterdamse Black Pencil op in de Doelen. Het vijfkoppige ensemble speelt eigen arrangementen van oude muziek en nieuw repertoire dat speciaal voor hen is geschreven. Op 27 mei is de showcase van de Amerikaanse McDaniel Brothers in samenwerking met het Nederlandse Babylon Quartet, winnaar van de Grote Kamermuziekprijs 2015. Samen spelen ze muziek met invloeden uit progressieve rock, jazz fusion, elektronische muziek en Bach.

Kijk voor meer informatie en actuele speeldata op www.classicalnext.com

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

nieuws 28 jul '20

Updates COVID-19

Op deze pagina vindt u informatie over de laatste ontwikkelingen en Fondsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus.

Het Fonds Podiumkunsten kent in totaal 22.164.200 euro toe aan meerjarige gezelschappen, ensembles en festivals en daarnaast 23.571.744 euro aan podia. Het totale bedrag maakt onderdeel uit van de 300 miljoen euro die het kabinet als steunpakket beschikbaar stelde aan de culturele sector om de COVID-19 crisis het hoofd te kunnen bieden.

Het Fonds Podiumkunsten heeft aan 15 projecten subsidie toegekend binnen de regeling internationalisering.

Een van de gehonoreerden Bo Tarenskeen | Foto: Michiel Cotterink
Een van de gehonoreerden Bo Tarenskeen | Foto: Michiel Cotterink

Het Fonds Podiumkunsten heeft 31 projecten gehonoreerd voor de nieuwe en tijdelijke regeling Balkonscènes.

Een van de gehonoreerden Maxim Shalygin | Foto: Brendon Heinst
Een van de gehonoreerden Maxim Shalygin | Foto: Brendon Heinst

Het Fonds Podiumkunsten heeft 30 projecten gehonoreerd voor de regeling Balkonscènes.

Foto: David Jagersma
Foto: David Jagersma
meer