23 mei 2019

Nederlandstalige theaterteksten op het DramatikerInnenfestival in Graz


Op het jaarlijkse DramatikerInnenfestival in Graz (Oostenrijk) is dit jaar veel aandacht voor theaterteksten uit de Lage Landen. Er worden geënsceneerde tekstlezingen van zes oorspronkelijk Nederlandstalige theaterteksten georganiseerd. Die lezingen zijn bedoeld voor Duitstalige theaterprofessionals (regisseurs, dramaturgen, pers, uitgevers enz.) en geven de auteurs de kans om hun werk toe te lichten en nieuwe internationale contacten te leggen. Daarnaast zijn er twee voorstellingen uit de Lage Landen opgenomen in het programma van het festival voor het grote publiek.


Het DramatikerInnenfestival is een samenwerking tussen uniT en Schauspielhaus Graz en vindt in juni plaats in Graz. Het project rond de geënsceneerde tekstlezingen komt er in samenwerking met Fondsprogramma Dutch Performing Arts, Flanders Literature en Flanders Arts Institute. In 2018 reisden de organiserende partners voor het eerst samen met enkele Vlaamse en Nederlandse theatermakers en dramaturgen af naar het festival om mogelijke samenwerkingen te onderzoeken. Uit een longlist van teksten uit Vlaanderen en Nederland kozen de Oostenrijkse festivalorganisatoren vijf teksten om voor te stellen op de volgende editie. Via een extern jurylid werd bovendien een van de genomineerden van de Toneelschrijfprijs 2018 rechtstreeks geselecteerd voor een lezing op het DramatikerInnenfestival. Op zaterdag 15 en zondag 16 juni worden de volgende teksten voorgesteld:

• ‘Bij het kanaal naar links’ – Alex van Warmerdam ;
• ‘MEN. de mening herzien’ – BOG.;
• ‘Aperçu de l´inconnu’ – Michael Bijnens ;
• ‘Wij / Zij’ – Carly Wijs;
• ‘True colors’ – Maaike Bergstra ;
• ‘The Nation’ – Eric De Vroedt (winnaar van de Toneelschrijfprijs 2018 en rechtstreeks geselecteerd).

Naast deze focus op de Lage Landen voor een professioneel publiek koos het DramatikerInnenfestival er ook voor om twee oorspronkelijk Nederlandstalige voorstellingen op te nemen in hun programmatie voor het grote publiek: ‘Gesprek met de regen’ van Stijn Devillé (het nieuwstedelijk) en ‘The automated sniper’ van Julian Hetzel (Frascati Theater Amsterdam). Eerder dit jaar organiseerde uniT bovendien een workshop onder leiding van stervertaler Peter Waterhouse om theaterauteurs uit de betrokken landen met elkaars werk en culturele context te laten kennismaken. Naast enkele Oostenrijkse auteurs, namen ook Benjamin Van Tourhout (VL), Annet Bremen (NL), Iona Daniel (NL) en Timen Jan Veenstra (NL) hieraan deel.

Ontdek het volledige programma van het DramatikerInnenfestival op: www.dramatikerinnenfestival.at
Foto: Lupi Spuma
Foto: Lupi Spuma

Eerlijk loon voor eerlijk werk: dat is waar fair pay als één van de pijlers van de Fair Practice Code voor staat. Om fair pay te kunnen realiseren, moeten podiumkunstinstellingen op zoek naar een nieuwe balans tussen omvang van producties, tijd en geld. In bijeenkomsten dit najaar gaan vertegenwoordigers van podiumkunstinstellingen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wat betekent fair pay voor de eigen praktijk? Hoe gaat u als werk- of opdrachtgever om met fair pay? Aan welke knoppen kunnen gezelschappen en ensembles draaien? Welke (andere) keuzes kunt u maken om toe te werken naar fair pay?

Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Festival Deventer op Stelten
Foto: Festival Deventer op Stelten
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
meer