do. 23 mei 2019

Nederlandstalige theaterteksten op het DramatikerInnenfestival in Graz


Op het jaarlijkse DramatikerInnenfestival in Graz (Oostenrijk) is dit jaar veel aandacht voor theaterteksten uit de Lage Landen. Er worden geënsceneerde tekstlezingen van zes oorspronkelijk Nederlandstalige theaterteksten georganiseerd. Die lezingen zijn bedoeld voor Duitstalige theaterprofessionals (regisseurs, dramaturgen, pers, uitgevers enz.) en geven de auteurs de kans om hun werk toe te lichten en nieuwe internationale contacten te leggen. Daarnaast zijn er twee voorstellingen uit de Lage Landen opgenomen in het programma van het festival voor het grote publiek.


Het DramatikerInnenfestival is een samenwerking tussen uniT en Schauspielhaus Graz en vindt in juni plaats in Graz. Het project rond de geënsceneerde tekstlezingen komt er in samenwerking met Fondsprogramma Dutch Performing Arts, Flanders Literature en Flanders Arts Institute. In 2018 reisden de organiserende partners voor het eerst samen met enkele Vlaamse en Nederlandse theatermakers en dramaturgen af naar het festival om mogelijke samenwerkingen te onderzoeken. Uit een longlist van teksten uit Vlaanderen en Nederland kozen de Oostenrijkse festivalorganisatoren vijf teksten om voor te stellen op de volgende editie. Via een extern jurylid werd bovendien een van de genomineerden van de Toneelschrijfprijs 2018 rechtstreeks geselecteerd voor een lezing op het DramatikerInnenfestival. Op zaterdag 15 en zondag 16 juni worden de volgende teksten voorgesteld:

• ‘Bij het kanaal naar links’ – Alex van Warmerdam ;
• ‘MEN. de mening herzien’ – BOG.;
• ‘Aperçu de l´inconnu’ – Michael Bijnens ;
• ‘Wij / Zij’ – Carly Wijs;
• ‘True colors’ – Maaike Bergstra ;
• ‘The Nation’ – Eric De Vroedt (winnaar van de Toneelschrijfprijs 2018 en rechtstreeks geselecteerd).

Naast deze focus op de Lage Landen voor een professioneel publiek koos het DramatikerInnenfestival er ook voor om twee oorspronkelijk Nederlandstalige voorstellingen op te nemen in hun programmatie voor het grote publiek: ‘Gesprek met de regen’ van Stijn Devillé (het nieuwstedelijk) en ‘The automated sniper’ van Julian Hetzel (Frascati Theater Amsterdam). Eerder dit jaar organiseerde uniT bovendien een workshop onder leiding van stervertaler Peter Waterhouse om theaterauteurs uit de betrokken landen met elkaars werk en culturele context te laten kennismaken. Naast enkele Oostenrijkse auteurs, namen ook Benjamin Van Tourhout (VL), Annet Bremen (NL), Iona Daniel (NL) en Timen Jan Veenstra (NL) hieraan deel.

Ontdek het volledige programma van het DramatikerInnenfestival op: www.dramatikerinnenfestival.at
Foto: Lupi Spuma
Foto: Lupi Spuma
Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: SYB
Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: SYB
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

meer