NL / EN

do. 5 oktober 2017

Namavar winnaar van de Willem Breuker Prijs

De podiumkunsten zijn een prijs rijker. Met de prijs, een bedrag van 15 duizend euro, wordt vanaf nu tweejaarlijks een in Nederland werkzame componist, musicus, programmeur of organisator geëerd wiens werk wordt gekenmerkt door 'vrijheid, een hartelijke brutaliteit en een volstrekt open geest'. Componist Reza Namavar ontvangt de Willem Breuker Prijs op 4 november 2017 in het Bimhuis in Amsterdam.


Willem Breuker (1944-2010), klarinettist en saxofonist van het in 1974 opgerichte Willem Breuker Kollektief, had lak aan de scheidslijn tussen hoge en lage kunst. Hij was medeoprichter van jazzinstelling Het Bimhuis en was de partner van actrice Olga Zuiderhoek. Hij overleed aan de gevolgen van asbestkanker. De Willem Breuker Prijs moet de herinnering aan hem levend houden, maar vooral het muziekleven stimuleren.

De eerste winnaar van deze nieuwe onderscheiding is componist Reza Namavar (36), in 1980 geboren in Amstelveen. Bij de uitreiking in het Bimhuis in Amsterdam op zaterdag 4 november zullen composities van hem worden gespeeld. Op de vraag waarin hij zelf vindt dat hij op Willem Breuker lijkt antwoord Namavar: 'Ik heb het idee dat hij op eenzelfde manier dacht als ik. Hij trok zich ook nergens wat van aan. Nog een leuke overeenkomst zijn de quasi-knullige titels van onze stukken. Toen ik in Den Haag aan het conservatorium studeerde, werd ik weleens teruggefloten door mijn docenten. Dan zeiden ze: als je je stuk zo noemt, zeg dan niet dat ik je docent ben.' Denk hierbij aan titels als Een kip is geen raket, Groene wiskunde (een compositie op basis van midi-geluiden) en Versnelheijdsbinderh, dat hij in 2014 voor de ZaterdagMatinee schreef.
In veel stukken hoor je zijn liefde voor Johann Sebastian Bach. Het is zijn grote held, al is Namavar ook kritisch. Op Facebook heeft hij een lijst geplaatst waarin hij alle Bach-cantates een rapportcijfer heeft gegeven. Sommige krijgen slechts een 2 (over cantate 165: 'je hoort dat hij dit in een middagje in elkaar gedraaid heeft'), en Namavar begrijpt niet dat zijn volgers dan juist die slecht beoordeelde cantates gaan luisteren.

'Net als die van Willem Breuker is Namavars muziek niet zozeer intellectueel, maar wel heel intelligent. Reza schrijft toegankelijk, zonder voorspelbaar of plat te worden. Hij zet de continuïteit vaak stop, dan creëert hij eilandjes van muziek. Die horten en stoten vind ik best Breukeriaans. Ik vind hem ontwapenend en authentiek.' Aldus juryvoorzitter en fluitist Rien de Reede.
De componist, dan nog niet op de hoogte van het juryrapport, gist een week eerder nog naar de reden waarom juist hij de lof krijgt. 'Ik denk dat ze me eigenzinnig vinden, hoewel ik mijzelf helemaal niet eigenzinnig vind', zegt Namavar. 'Ik merk dat veel mensen moeite hebben om mij in te delen. Al komt dat misschien ook doordat ik sociaal niet handig ben. Ik hou er niet van om te praten en blijf liever op de achtergrond.'

Meer info over de winnaar en zijn composities vind je hier
reza_th.jpg
Foto Hans Poel

meer nieuws

De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.

nieuws - 12 jan 2018

Vacature secretaris theater

Wij zoeken een ervaren persoon op het gebied van theater met een goede pen en een strategisch-analytische blik.

De subsidie kleinschalige en incidentele programmering (SKIP) heeft als doel bij te dragen aan een gevarieerd podiumkunstenaanbod in Nederland. Het grote aantal aanvragen hiervoor bewijst dat er behoefte is aan ondersteuning van een gevarieerd aanbod op diverse locaties voor een breed publiek. Om aan deze behoefte verder tegemoet te komen heeft het Fonds Podiumkunsten besloten om met extra beschikbare middelen voor de aangewezen podia in 2018 en 2019 het budget op te hogen naar €1.5 miljoen. Het maximale subsidiebedrag per podium per categorie wordt met 10 procent verhoogd. Het Fonds verwacht niet dat er meer voorstellingen of concerten zullen worden geprogrammeerd met het extra budget. Podia krijgen op deze manier meer ruimte om redelijke vergoedingen te verstrekken aan gezelschappen en ensembles.

De subsidie Nederlandse voorstellingen of concerten in het buitenland (via snelloket) van het Fonds Podiumkunsten is zeer populair. Vanwege de grote hoeveelheid goede aanvragen is het budget, helaas nog voor het einde van het jaar, vergeven. Het is vanaf nu niet meer mogelijk om aanvragen in te dienen hiervoor.

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

meer