Jaarverslag 2022

15 maart 2023
Tappin-It Collective - DOEMSDEE | Foto: © Sjoerd Derine
Tappin-It Collective - DOEMSDEE | Foto: © Sjoerd Derine

Het is maart 2023 en we leggen de laatste hand aan het jaarverslag. Musici spelen op een snelweg het tweede deel uit Beethovens zevende symfonie. Met de schoonheid van de muziek zetten ze hun zorg over de bedreigde natuur kracht bij. Op diverse podia in het land vinden benefietoptredens plaats met muziek, theater en spoken word voor de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië. Dansers die Oekraïne vanwege de oorlog zijn ontvlucht, dansen een première en tonen veerkracht en hoop. Krachtig, activistisch, ontroerend, solidair, vol schoonheid: podiumkunstenaars en artiesten laten zich zien en horen.
Een jaar geleden werden de coronabeperkingen opgeheven en mochten zalen weer open. Ze konden weer, de vele werkenden voor en achter de schermen. In een wereld die niet terugkeerde naar ‘het oude normaal’, vonden zij zichzelf opnieuw uit. Opnieuw toonden ze lenigheid en wendbaarheid. Makers creëerden nieuwe speelcircuits, festivals richtten alternatieve locaties in, gezelschappen gooiden programma’s nog eens om en instellingen werkten samen met opleidingen om de medewerkers van de toekomst op te leiden. Er werden nieuwe producties gemaakt en nieuwe acts ontwikkeld.

Het publiek vond de weg weer naar de podiumkunsten. Soms nog aarzelend, vaker in grote aantallen en opvallend vaak jong. Miljoenen mensen beleefden samen uiterst individuele ervaringen bij dans, muziek, theater, performance en muziektheater. Zij werden aangeraakt, opgetild en wisten zich gezien.

In 2022 ging het vaak over invulling geven aan je ambities in nieuwe omstandigheden. In het jaarverslag vertellen professionals uit de sector hoe zij dat deden. Ook als Fonds trachtten we om vaste patronen los te laten en steeds in te spelen op actuele noden. De mensen van het Fonds stonden in nauw contact met het veld en reageerden op zorgvragen en kansen. We konden inspelen op behoeften omdat er – bijzonder nodig en zeer gewaardeerd – opnieuw extra gelden waren die we namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap mochten verdelen.

Aanvragers van al toegekende productiesubsidies en nieuwe-makerstrajecten kregen een aanvullende bijdrage voor extra kosten door covidmaatregelen. Er was steun voor podia en producenten die optredens moesten annuleren. Ervaringen met de combinatie van produceren en presenteren tijdens corona vormden de basis voor de nieuwe Podiumregeling. Op de valreep van het oude jaar kwamen we opnieuw met regelingen die inspelen op gewijzigde omstandigheden. Zo is het door verminderde tourneemogelijkheden voor jonge podiumkunstenaars nodig om te investeren in spreiding. Daarnaast speelt een nieuwe investeringsregeling in op het veranderde speelveld voor vrije producenten.

Met dit soort keuzes geven wij voortdurend vorm aan onze brede opdracht, gericht op een betekenisvolle en diverse professionele podiumkunstensector voor zoveel mogelijk verschillende mensen. Daarbij zijn we ons steeds bewust van het feit dat er meer goede plannen zijn dan middelen om alles mogelijk te maken. Dat vraagt grote zorgvuldigheid.

Podiumkunst kan ons in het roerige hier en nu een anker bieden. De collectieve ervaring doordringt ons ervan dat er altijd een samen is, zelfs als we het oneens zijn. Die ‘samenkomkracht’ zien we terug in het werk van de vele makers en instellingen voor wie wij als Fonds van betekenis mochten zijn in 2022. Dat vormt het onwrikbare fundament voor alle stemmen, kleuren en perspectieven die onze sector rijk is. En dat gaat schuil achter de cijfers en staatjes die we in het jaarverslag delen. Mensenwerk.

Viktorien van Hulst
directeur-bestuurder Fonds Podiumkunsten



Beeld: © International Society for the Performing Arts (ISPA)
Beeld: © International Society for the Performing Arts (ISPA)
Marmoucha Orchestra op het podium | Beeld: © M3B GmbH/Jens Schlenker
Marmoucha Orchestra op het podium | Beeld: © M3B GmbH/Jens Schlenker
Beeld: © MARTINSILENUS via Pixabay
Beeld: © MARTINSILENUS via Pixabay
Beeld: © Maarten Nauw, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
Beeld: © Maarten Nauw, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond