wo. 24 augustus 2016
Foto: Carlos Villarroel
Foto: Carlos Villarroel

Hannes Minnaar ontvangt Nederlandse Muziekprijs uit handen van minister Bussemaker


Pianist Hannes Minnaar ontvangt op zaterdagmiddag 1 oktober in Het Concertgebouw in Amsterdam uit handen van minister Jet Bussemaker de Nederlandse Muziekprijs. De prijs wordt uitgereikt tijdens de NTR ZaterdagMatinee in de Grote Zaal, getiteld ‘Hannes Minnaar en de dood’. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten, namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend.


Hannes Minnaar (1984) is een van Nederlands meest succesvolle pianisten. Hij sloot zijn studie bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam af met een 10 en onderscheiding en volgde daarna lessen bij onder anderen Alfred Brendel, Menahem Pressler en Ferenc Rados. Tegelijkertijd studeerde hij orgel bij Jacques van Oortmerssen. Als prijswinnaar van de internationale concoursen in Genève (Concours de Genève, tweede prijs, 2008) en Brussel (Koningin Elisabeth Wedstrijd, derde prijs, 2010) wist hij internationaal de aandacht op zich te vestigen. De Borletti-Buitoni Trust kende hem in 2011 een van hun prestigieuze beurzen toe. Bovendien wist Minnaar zich op hoog niveau te onderscheiden met het Van Baerle Trio dat prijzen behaalde op concoursen in Lyon en München.

Uit het juryrapport van de adviescommissie Nederlandse Muziekprijs: “Het is kenmerkend voor de persoonlijkheid en serieuze natuur van Hannes Minnaar dat al behaalde lauweren in binnen- en buitenland hem indertijd niet beletten zich aan te melden voor de Nederlandse Muziekprijs. Deze gaf hem juist extra stimulans en faciliteiten tot verdieping van zijn kunstenaarschap en studie op uiteenlopende terreinen en bij verscheidene specialisten, van Beethoven-interpretatie tot het minder bekende Franse repertoire. (…) Minnaars spel wordt gekenmerkt door een absoluut natuurlijke, pure, heldere en onopgesmukte stijl. Dienstbaarheid aan de muziek is steeds zijn credo, verbluffende technische begaafdheid en virtuositeit daaraan ondergeschikt.”

Tijdens het concert treedt Hannes Minnaar op als solist in de Nederlandse première van Rob Zuidams Tanglewood Concerto. Bij wijze van contrast soleert Minnaar ook in Liszts extreem virtuoze Totentanz. De thematiek van de dood keert terug in de Berceuse élégiaque van Ferruccio Busoni en in de Symfonische dansen van Serge Rachmaninoff. Aan het concert werken mee: Hannes Minnaar (piano), het Radio Filharmonisch Orkest en dirigent Markus Stenz.


Musici en vocalisten kunnen op basis van een auditie in aanmerking komen voor het uitgebreide ontwikkelingstraject dat voorafgaat aan de onderscheiding van de Nederlandse Muziekprijs. Kandidaten volgen een traject op maat waarbij hun internationale potentie tot ontwikkeling komt. Ze krijgen een mentor toegewezen en werken met de beste musici en coaches in binnen- en buitenland. Niet alleen muzikale ontwikkeling, maar ook pr/marketing en carrièreplanning kunnen onderdeel uitmaken van het traject. Als de kandidaat volgens de Adviescommissie Nederlandse Muziekprijs een positieve ontwikkeling heeft getoond, adviseert zij om de Nederlandse Muziekprijs toe te kennen.


Hannes Minnaar is de 29ste musicus die de prijs ontvangt. Eerdere prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs waren onder andere harpisten Gwyneth Wentink (2007), Lavinia Meijer (2009) en Remy van Kesteren (2016), contrabassist Rick Stotijn (2012), bariton Henk Neven, gitarist Izhar Elias, blokfluitist Erik Bosgraaf, saxofonist Ties Mellema (allen 2010), violisten Liza Ferschtman (2006) en Janine Jansen (2009), de cellisten Pieter Wispelwey (1992) en Quirine Viersen (1994).



Behalve de uitreiking van de prijs komt op 1 oktober ook Hannes’ nieuwe CD uit met solo-werken van Fauré. De CD – “(…) een reis waarin ik met de luisteraar steeds dieper afdaal in het innerlijk van de Franse meester”- is een van de resultaten van de extra studie die hij heeft gedaan tijdens het traject van de Nederlandse Muziekprijs.

Hannes Minnaar was zondag 18 september 2016 te gast bij Podium Witteman. Bekijk de aflevering terug.

Lees het interview met Hannes Minnaar in het NRC Handelsblad van 23 september 2016: www.nrc.nl
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Een van de gehonoreerden Inge van Calkar | Foto: Jan Lenting
Een van de gehonoreerden Inge van Calkar | Foto: Jan Lenting
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

Een van de gehonoreerden Dianne Verdonk | Foto: Viorica Cernica
Een van de gehonoreerden Dianne Verdonk | Foto: Viorica Cernica
Een van de gehonoreerden Corpo Máquina | Foto: William van der Voort
Een van de gehonoreerden Corpo Máquina | Foto: William van der Voort
Fractal Collective, een van de gehonoreerden | Foto: Constantin Trommlitz
Fractal Collective, een van de gehonoreerden | Foto: Constantin Trommlitz
Bijeenkomst in Diligentia op 20 juni 2019
Bijeenkomst in Diligentia op 20 juni 2019

Het Fonds is vandaag telefonisch niet bereikbaar vanaf 16.15 uur.

 Aart Strootman over het maakproces van Shambling Emerge – after after party | Video: Bart Andriessen
Aart Strootman over het maakproces van Shambling Emerge – after after party | Video: Bart Andriessen

Minister Van Engelshoven maakte vanochtend de uitgangspunten bekend voor het cultuurbeleid in de periode 2021-2024.

Bijeenkomst op 21 mei in het Humanity House
Bijeenkomst op 21 mei in het Humanity House
 Ceci n
Ceci n'est pas...,van Dries Verhoeven

Theater aan Zee nodigt theatermakers uit om een nieuw idee in te sturen voor de Cross-overpitch op Theater aan Zee.

Café Zimmermann | Nederlandse Bachvereniging | Foto: Anna van Kooij
Café Zimmermann | Nederlandse Bachvereniging | Foto: Anna van Kooij
meer