wo. 24 augustus 2016
Foto: Carlos Villarroel
Foto: Carlos Villarroel

Hannes Minnaar ontvangt Nederlandse Muziekprijs uit handen van minister Bussemaker

Pianist Hannes Minnaar ontvangt op zaterdagmiddag 1 oktober in Het Concertgebouw in Amsterdam uit handen van minister Jet Bussemaker de Nederlandse Muziekprijs. De prijs wordt uitgereikt tijdens de NTR ZaterdagMatinee in de Grote Zaal, getiteld ‘Hannes Minnaar en de dood’. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten, namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend.


Hannes Minnaar (1984) is een van Nederlands meest succesvolle pianisten. Hij sloot zijn studie bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam af met een 10 en onderscheiding en volgde daarna lessen bij onder anderen Alfred Brendel, Menahem Pressler en Ferenc Rados. Tegelijkertijd studeerde hij orgel bij Jacques van Oortmerssen. Als prijswinnaar van de internationale concoursen in Genève (Concours de Genève, tweede prijs, 2008) en Brussel (Koningin Elisabeth Wedstrijd, derde prijs, 2010) wist hij internationaal de aandacht op zich te vestigen. De Borletti-Buitoni Trust kende hem in 2011 een van hun prestigieuze beurzen toe. Bovendien wist Minnaar zich op hoog niveau te onderscheiden met het Van Baerle Trio dat prijzen behaalde op concoursen in Lyon en München.

Uit het juryrapport van de adviescommissie Nederlandse Muziekprijs: “Het is kenmerkend voor de persoonlijkheid en serieuze natuur van Hannes Minnaar dat al behaalde lauweren in binnen- en buitenland hem indertijd niet beletten zich aan te melden voor de Nederlandse Muziekprijs. Deze gaf hem juist extra stimulans en faciliteiten tot verdieping van zijn kunstenaarschap en studie op uiteenlopende terreinen en bij verscheidene specialisten, van Beethoven-interpretatie tot het minder bekende Franse repertoire. (…) Minnaars spel wordt gekenmerkt door een absoluut natuurlijke, pure, heldere en onopgesmukte stijl. Dienstbaarheid aan de muziek is steeds zijn credo, verbluffende technische begaafdheid en virtuositeit daaraan ondergeschikt.”

Tijdens het concert treedt Hannes Minnaar op als solist in de Nederlandse première van Rob Zuidams Tanglewood Concerto. Bij wijze van contrast soleert Minnaar ook in Liszts extreem virtuoze Totentanz. De thematiek van de dood keert terug in de Berceuse élégiaque van Ferruccio Busoni en in de Symfonische dansen van Serge Rachmaninoff. Aan het concert werken mee: Hannes Minnaar (piano), het Radio Filharmonisch Orkest en dirigent Markus Stenz.


Musici en vocalisten kunnen op basis van een auditie in aanmerking komen voor het uitgebreide ontwikkelingstraject dat voorafgaat aan de onderscheiding van de Nederlandse Muziekprijs. Kandidaten volgen een traject op maat waarbij hun internationale potentie tot ontwikkeling komt. Ze krijgen een mentor toegewezen en werken met de beste musici en coaches in binnen- en buitenland. Niet alleen muzikale ontwikkeling, maar ook pr/marketing en carrièreplanning kunnen onderdeel uitmaken van het traject. Als de kandidaat volgens de Adviescommissie Nederlandse Muziekprijs een positieve ontwikkeling heeft getoond, adviseert zij om de Nederlandse Muziekprijs toe te kennen.


Hannes Minnaar is de 29ste musicus die de prijs ontvangt. Eerdere prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs waren onder andere harpisten Gwyneth Wentink (2007), Lavinia Meijer (2009) en Remy van Kesteren (2016), contrabassist Rick Stotijn (2012), bariton Henk Neven, gitarist Izhar Elias, blokfluitist Erik Bosgraaf, saxofonist Ties Mellema (allen 2010), violisten Liza Ferschtman (2006) en Janine Jansen (2009), de cellisten Pieter Wispelwey (1992) en Quirine Viersen (1994).



Behalve de uitreiking van de prijs komt op 1 oktober ook Hannes’ nieuwe CD uit met solo-werken van Fauré. De CD – “(…) een reis waarin ik met de luisteraar steeds dieper afdaal in het innerlijk van de Franse meester”- is een van de resultaten van de extra studie die hij heeft gedaan tijdens het traject van de Nederlandse Muziekprijs.

Hannes Minnaar was zondag 18 september 2016 te gast bij Podium Witteman. Bekijk de aflevering terug.

Lees het interview met Hannes Minnaar in het NRC Handelsblad van 23 september 2016: www.nrc.nl
Bart de Vrees | Foto: Mihai Cucu
Bart de Vrees | Foto: Mihai Cucu
ftyifyuk
ftyifyuk

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2019. We hebben 62 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. In juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2019 zijn.

De Boekmanstichting en Bureau 8080 zijn een onderzoek gestart naar duurzaamheid binnen de culturele sector.

BonteHond | PAK
BonteHond | PAK'M. Foto: Kamerich & Budwilowitz
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
meer