12 februari 2020

DEN start traject archiefdoorlichting voor podiumkunstinstellingen


In 2020 start DEN met een archiefdoorlichtingstraject voor podiumkunstinstellingen. DEN begeleidt daarbij veertien deelnemers met het in kaart brengen en duurzaam organiseren van het eigen archief. Het traject vraagt een tijdsinvestering van 80 uur en vindt in 2020 twee keer plaats, in het voorjaar en in het najaar. Voor deelnemers is een financiële tegemoetkoming beschikbaar.


Het traject
Tijdens het traject maken deelnemers kennis met tools om op basis van potentieel gebruik en gebruikers het archief in kaart te brengen. Met behulp van een toegankelijke vragenlijst leren deelnemers hoe je aan de slag gaat met het inventariseren en organiseren van het eigen archief. Via praktijkvoorbeelden leren deelnemers hoe collega-instellingen het hebben aangepakt. Deelnemers worden ook geholpen met het zoeken van (externe) hulp bij archiefvragen, zoals hoe je VHS-banden digitaliseert of waar je een oud archief kan onderbrengen.

Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een persoonlijke coach. Deze stelt samen met de deelnemers vast welke ambities er liggen voor het archief. De coach geeft advies en denkt mee over een duurzame inrichting van het archief. Aan het eind van het traject hebben deelnemers een actieplan opgezet om het archief eenvoudig bij te houden en efficiënt in te richten voor medewerkers en een actieplan om tijdens het (maak)proces al materiaal te verzamelen om te ontsluiten voor gebruikers.

Investering en financiële vergoeding
DEN heeft plek voor veertien deelnemers aan het traject. Voor elke deelnemer is er een financiële tegemoetkoming voor hun inzet beschikbaar.

Het traject vraagt om een tijdsinvestering van maximaal 80 uur. Deze uren zijn verdeeld over voorbereidend onderzoek en inventarisering (16 uur), twee plenaire sessies (6 uur), een werkbezoek van de coach (4 uur) en zelfstandige opdrachten waarmee de deelnemer het eigen archief aanpakt (54 uur). Gedurende 3 maanden gaan deelnemers onder begeleiding van de coach met het eigen archief aan de slag.

Wanneer?
Het traject vindt twee keer plaats in 2020. De eerste editie begint in het voorjaar en de tweede editie in het najaar. De exacte planning van de twee edities wordt binnenkort bekend gemaakt.

In februari begint DEN met het werven van deelnemers. Zij zoeken daarbij actief naar een diversiteit aan podiumkunstinstellingen. Van festivals, presentatieplekken en gezelschappen tot jonge makers, binnen het veld van theater, dans, performance en muziek.

Deelnemen?

Heb je belangstelling voor dit traject? Stuur dan een mail naar guido.jansen@den.nl voor meer informatie of om op de hoogte gehouden te worden.

Context van het traject
Het traject vormt onderdeel van een groter traject waarin DEN werkt aan een sector brede digitale infrastructuur. Hiermee sluiten ze aan bij het uitgangspunt voor het nieuwe cultuurstelsel 2021-2024 voor een netwerk- of platformfunctie binnen de podiumkunsten.

Dit traject is ontleend aan de archiefdoorlichtingstraject zoals dat in Vlaanderen is ontworpen door CEMPER en PACKED vzw.

Bij overige vragen over archivering in jouw organisatie kun je contact opnemen met DEN via den@den.nl.

Lees meer ter inspiratie:
· DEN heeft het traject samen met Theater Utrecht al gevolgd. Lees hier het verslag.
· NDT, NO&B, ICK en Scapino delen vanuit eigen ervaring 8 tips om te beginnen aan een duurzaam archief.
· DEN sprak archivarissen bij vier dansgezelschappen die actief bezig zijn met hun archief. Lees hier de vier interviews.

Over DEN
DEN is het kennisinstituut voor digitalisering in de cultuursector. DEN draagt bij aan het zichtbaar maken van nieuwe mogelijkheden in de verbinding tussen cultuur en digitalisering. Daarmee stelt DEN professionals in de cultuursector in staat om de kansen en mogelijkheden te benutten die de digitale transitie in de samenleving hen biedt. Dat maakt een toekomstbestendige cultuursector, die vanuit de kracht van zijn kerntaak digitale mogelijkheden inzet om de waarde voor de samenleving te behouden en te versterken.
Foto: Amy Cooks
Foto: Amy Cooks

De minister van OCW heeft vandaag, Prinsjesdag 2020, bekend gemaakt 15 miljoen extra beschikbaar te stellen voor het Fonds Podiumkunsten. Dit geld is bedoeld om de 71 instellingen die een positief advies hebben ontvangen, maar waarvoor het budget ontoereikend was, alsnog meerjarig te subsidiëren.

Word jij adviseur of voorzitter bij het Fonds Podiumkunsten? Wij zoeken nieuwe adviseurs die op de hoogte zijn van de recente ontwikkelingen in de podiumkunsten. Adviseurs worden ingezet als commissielid om subsidieaanvragen te beoordelen. Daarnaast zijn ze de oren en ogen van het Fonds.

Het Fonds Podiumkunsten is op zoek naar een subsidiecoördinator met sterke organisatorische vaardigheden en een vlotte pen.

nieuws 02 sep '20

Updates COVID-19

Op deze pagina vindt u informatie over de laatste ontwikkelingen en Fondsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus.

Het kabinet heeft bekend gemaakt 482 miljoen euro extra uit te trekken om de gevolgen van de coronacrisis voor kunstenaars en culturele instellingen op te vangen.

Geeft u voorstellingen of concerten in het buitenland of woont u de uitvoering van uw eigen werk in het buitenland bij? U kunt vanaf 1 september 2020 aanvragen indienen via het Snelloket.

meer