12 februari 2020
DEN start traject archiefdoorlichting voor podiumkunstinstellingen
In 2020 start DEN met een archiefdoorlichtingstraject voor podiumkunstinstellingen. DEN begeleidt daarbij veertien deelnemers met het in kaart brengen en duurzaam organiseren van het eigen archief. Het traject vraagt een tijdsinvestering van 80 uur en vindt in 2020 twee keer plaats, in het voorjaar en in het najaar. Voor deelnemers is een financiële tegemoetkoming beschikbaar.
Tijdens het traject maken deelnemers kennis met tools om op basis van potentieel gebruik en gebruikers het archief in kaart te brengen. Met behulp van een toegankelijke vragenlijst leren deelnemers hoe je aan de slag gaat met het inventariseren en organiseren van het eigen archief. Via praktijkvoorbeelden leren deelnemers hoe collega-instellingen het hebben aangepakt. Deelnemers worden ook geholpen met het zoeken van (externe) hulp bij archiefvragen, zoals hoe je VHS-banden digitaliseert of waar je een oud archief kan onderbrengen.
Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een persoonlijke coach. Deze stelt samen met de deelnemers vast welke ambities er liggen voor het archief. De coach geeft advies en denkt mee over een duurzame inrichting van het archief. Aan het eind van het traject hebben deelnemers een actieplan opgezet om het archief eenvoudig bij te houden en efficiënt in te richten voor medewerkers en een actieplan om tijdens het (maak)proces al materiaal te verzamelen om te ontsluiten voor gebruikers.
Investering en financiële vergoeding
DEN heeft plek voor veertien deelnemers aan het traject. Voor elke deelnemer is er een financiële tegemoetkoming voor hun inzet beschikbaar.
Het traject vraagt om een tijdsinvestering van maximaal 80 uur. Deze uren zijn verdeeld over voorbereidend onderzoek en inventarisering (16 uur), twee plenaire sessies (6 uur), een werkbezoek van de coach (4 uur) en zelfstandige opdrachten waarmee de deelnemer het eigen archief aanpakt (54 uur). Gedurende 3 maanden gaan deelnemers onder begeleiding van de coach met het eigen archief aan de slag.
Wanneer?
Het traject vindt twee keer plaats in 2020. De eerste editie begint in het voorjaar en de tweede editie in het najaar. De exacte planning van de twee edities wordt binnenkort bekend gemaakt.
In februari begint DEN met het werven van deelnemers. Zij zoeken daarbij actief naar een diversiteit aan podiumkunstinstellingen. Van festivals, presentatieplekken en gezelschappen tot jonge makers, binnen het veld van theater, dans, performance en muziek.
Deelnemen?
Heb je belangstelling voor dit traject? Stuur dan een mail naar guido.jansen@den.nl voor meer informatie of om op de hoogte gehouden te worden.
Context van het traject
Het traject vormt onderdeel van een groter traject waarin DEN werkt aan een sector brede digitale infrastructuur. Hiermee sluiten ze aan bij het uitgangspunt voor het nieuwe cultuurstelsel 2021-2024 voor een netwerk- of platformfunctie binnen de podiumkunsten.
Dit traject is ontleend aan de archiefdoorlichtingstraject zoals dat in Vlaanderen is ontworpen door CEMPER en PACKED vzw.
Bij overige vragen over archivering in jouw organisatie kun je contact opnemen met DEN via den@den.nl.
Lees meer ter inspiratie:
· DEN heeft het traject samen met Theater Utrecht al gevolgd. Lees hier het verslag.
· NDT, NO&B, ICK en Scapino delen vanuit eigen ervaring 8 tips om te beginnen aan een duurzaam archief.
· DEN sprak archivarissen bij vier dansgezelschappen die actief bezig zijn met hun archief. Lees hier de vier interviews.
Over DEN
DEN is het kennisinstituut voor digitalisering in de cultuursector. DEN draagt bij aan het zichtbaar maken van nieuwe mogelijkheden in de verbinding tussen cultuur en digitalisering. Daarmee stelt DEN professionals in de cultuursector in staat om de kansen en mogelijkheden te benutten die de digitale transitie in de samenleving hen biedt. Dat maakt een toekomstbestendige cultuursector, die vanuit de kracht van zijn kerntaak digitale mogelijkheden inzet om de waarde voor de samenleving te behouden en te versterken.

vlnr: Dunja Jocic, Naomi Velissariou, Club Gewalt en Thomas Azier

Foto: Rob van Dalen | De band Voodoo Chambers ontving subsidie van Balkonscènes
nieuws 22 jan '21
COVID-19: nieuwe en gewijzigde regelingen
nieuws 18 jan '21
Financiële compensatie voor vrije producties
Vanaf 18 januari kan bij het Fonds Podiumkunsten een vergoeding worden aangevraagd voor vrije producties die getroffen zijn door COVID-19. Deze regeling biedt financiële compensatie voor vrije producties waarvan uitvoeringen niet of maar gedeeltelijk volgens planning kunnen doorgaan.

nieuws 15 jan '21
Upstream: Music brengt je muzikale carrière verder

Foto: Merlijn Doomernik
nieuws 11 jan '21
Oerol-oprichter Joop Mulder (67) overleden
nieuws 08 jan '21
Nieuwe adviseurs en voorzitters benoemd
Het Fonds Podiumkunsten heeft per 1 januari nieuwe adviseurs en voorzitters benoemd. Deze 37 adviseurs en 5 voorzitters zullen de huidige poule van adviescommissies versterken. De commissies komen in wisselende samenstelling bijeen voor de beoordeling van subsidieaanvragen.

Een van de gehonoreerden Rubén Sánchez | Foto: Cripta Schreepers
nieuws 07 jan '21
13 projecten ontvangen bijdrage uit programma urban projecten

Een van de gehonoreerden, Andys Skordis
nieuws 24 dec '20
65 toekenningen werkbijdrage muziekauteur

Een van de gehonoreerden SamShine Theatre
nieuws 22 dec '20
132 toekenningen Balkonscènes

nieuws 21 dec '20