17 november 2015

Deelnemers Dutch Fellowship Program bekend


Tamar Brϋggemann, Malcolm Rock en Harmen van der Hoek zijn de drie managers, werkzaam in de Nederlandse podiumkunsten, die uitgekozen zijn voor het Dutch Fellowship Program van Dutch Performing Arts en de International Society for the Performing Arts (ISPA).


Dutch Performing Arts en de International Society for the Performing Arts (ISPA) organiseren samen het Dutch Fellowship Program. Drie managers, werkzaam in de Nederlandse podiumkunsten, krijgen de kans om toe te treden tot het uitgebreide netwerk van de ISPA. Zo krijgen ze de gelegenheid om van gedachten te wisselen met managers van grote, internationale podia en festivals en andere professionals in de podiumkunsten.

Dutch Performing Arts / Fonds Podiumkunsten maakt het Dutch Fellowship programma financieel mede mogelijk.

Tamar Brϋggemann, Managing Director, Holland Baroque

From 2001 to 2013 Tamar Brϋggemann (1981) worked in different departments for the Early Music Organization, famous for its Utrecht Early Music Festival. In 2013 she became the managing director of Holland Baroque, a young and creative international baroque orchestra based in the Netherlands. In her spare time, Tamar developed Wonderfeel, an outdoor festival for classical music built around the easy-going and audience-driven concept of pop festivals, which had its first edition in July 2015.

Inspired by the latest developments in the performing arts, rethinking live classical music has become Tamar’s raison d’être. Her goal is to realize performances dissolving the boundaries between performers and audiences, generating an experience with minimum thresholds and without making any concessions to quality or integrity.

Tamar holds a Master's degree in Language and Culture Studies from Utrecht University and has attended several Musicology courses at the Humboldt University in Berlin. In 2014 she was one of the global fellows of ISPA and a participant at the EFA Atelier for Young Festival Managers in Edinburgh.

Malcolm Rock, Artistic Director, ODD Continent

Malcolm Rock is a writer-director-producer of opera, dance and theatre. He’s artistic director of ODD Continent whose recent multidisciplinary project "Homebody" was a co-production with the Dutch National Ballet, North Netherlands Theatre and Stadsschouwburg Amsterdam. His forthcoming production "Morning Blossoms" is an operatic musical for singers, dancers and symphony orchestra.

Malcolm was formerly resident assistant director at Melbourne Theatre Company, international director for Dansgroep Amsterdam and artistic director of Autonomous Productions. With long-time collaborator Remi Wörtmeyer he created work for The Australian Ballet and Dutch National Opera & Ballet. He produced award-winning protest theatre project “Trip en Masse” for performances in Kenya and at the National Performing Arts Centre Beijing.

Malcolm was trained in puppetry by Spare Parts Theatre artistic director Peter Wilson and was assistant director to Simon Phillips (Love Never Dies, Priscilla Queen of the Desert). He was awarded a bursary prize from the International Foundation for Arts & Culture and a Nescafé Big Break for cultural entrepreneurialism. His arts writing has appeared in The Guardian, The Age and Time Out, among others.

Harmen van der Hoek, Business Manager, Club Guy & Roni

I work as a producer and advisor in cultural matters and have a Master of Arts specialized in Art Management at the University of Groningen. Currently I work as business manager at the international dance company Club Guy & Roni. With an output of more than 100 performances a year Club Guy & Roni is one of the more innovative companies for contemporary dance operating from the Netherlands. From 2017 on I will lead an unique interdisciplinary cooperation in the Dutch performing arts, between dance company Club Guy & Roni and theatre group NNT. This cooperation will innovate the Dutch landscape of performing arts by creating the first interdisciplinary ensemble of performers. I am also involved in organizing the cultural program of Leeuwarden European Capital of Culture in 2018.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

nieuws 28 jul '20

Updates COVID-19

Op deze pagina vindt u informatie over de laatste ontwikkelingen en Fondsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus.

Het Fonds Podiumkunsten kent in totaal 22.164.200 euro toe aan meerjarige gezelschappen, ensembles en festivals en daarnaast 23.571.744 euro aan podia. Het totale bedrag maakt onderdeel uit van de 300 miljoen euro die het kabinet als steunpakket beschikbaar stelde aan de culturele sector om de COVID-19 crisis het hoofd te kunnen bieden.

Het Fonds Podiumkunsten heeft aan 15 projecten subsidie toegekend binnen de regeling internationalisering.

Een van de gehonoreerden Bo Tarenskeen | Foto: Michiel Cotterink
Een van de gehonoreerden Bo Tarenskeen | Foto: Michiel Cotterink

Het Fonds Podiumkunsten heeft 31 projecten gehonoreerd voor de nieuwe en tijdelijke regeling Balkonscènes.

Een van de gehonoreerden Maxim Shalygin | Foto: Brendon Heinst
Een van de gehonoreerden Maxim Shalygin | Foto: Brendon Heinst

Het Fonds Podiumkunsten heeft 30 projecten gehonoreerd voor de regeling Balkonscènes.

Foto: David Jagersma
Foto: David Jagersma
meer