1 februari 2016

Beleidsplan 2017– 2020


'Vitale Verbindingen' is de titel van het Beleidsplan 2017-2020.Het plan laat zien hoe we ons de komende periode opnieuw inzetten voor een gezonde podiumkunstensector; een die laat zien hoe vitaal de verbinding is tussen het Nederlandse publiek en hún podiumkunsten.


We leven en werken in een tijd van transitie, van experimenteren met nieuwe modellen en het aangaan van nieuwe verbindingen in tal van maatschappelijke domeinen. Ook in de podiumkunsten ontstaan allerlei nieuwe connecties die innovatieve impulsen geven aan de sector. Daarmee zorgen deze vitale verbindingen organisch voor de aanwas van nieuwe makers in en nieuw publiek voor de podiumkunsten. Er is de afgelopen jaren meer samenwerking ontstaan tussen disciplines. Er zijn vruchtbare cross-overs tussen ‘onze’ instellingen, de basisinfrastructuur (BIS) en maatschappelijke partijen. Dit zijn zonder meer positieve ontwikkelingen.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
publicaties 15 mrt '18

Jaarverslag 2017

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

meer