20 maart 2020

Jaarverslag 2019

Het coronavirus heeft ook voor de podiumkunstensector enorme gevolgen. Dat stemt zeer zorgelijk. Het voelt dan ook wat vreemd om terug te kijken en met dit schrijven niet ook de blik vooruit te kunnen bieden. Toch presenteren wij het jaarverslag 2019 van het Fonds Podiumkunsten, want het is ook belangrijk u te informeren en inzicht te geven in onze taken en verantwoordelijkheden.

Opmaat naar 2021-2024
Het afgelopen jaar maakte het Fonds Podiumkunsten zich op voor de nieuwe beleidsperiode 2021 – 2024. Zo presenteerde de minister in de zomer haar Uitgangspuntenbrief waarmee de contouren voor de nieuwe periode bekend werden. In november presenteerde het Fonds de meerjarige regelingen in TivoliVredenburg aan ruim 500 beleidsmakers en andere belanghebbenden uit de podiumkunstensector.

En, ook in 2019, ging het Fonds regelmatig in gesprek met de podiumkunstensector. Het Fonds bezocht congressen en symposia en organiseerde ook zelf bijeenkomsten om te informeren en te luisteren naar de wensen van de instellingen die in aanmerking hopen te komen op meerjarige subsidie.

Daarnaast heeft het Fonds het afgelopen jaar een aantal onderzoeken uitgezet voor het aanscherpen van het beleid en instrumentarium. Dit betrof onder meer een onderzoek naar hoe het Fonds om kan en zou moeten gaan met fair practice.

Rest ons u voor nu veel gezondheid en wijsheid toe te wensen de komende periode en u te verwijzen naar deze pagina voor informatie over de laatste ontwikkelingen en Fondsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus.
Foto: Dana van Leeuwen

Minister Ingrid Engelshoven van OCW heeft vanmorgen middels een kamerbrief bekend gemaakt hoe de verdeling van de extra 300 miljoen voor de cultuursector eruitziet.

Winne | Foto: Nisa Lavin

De Nederlandse ambassade in het Verenigd Koninkrijk helpt Nederlandse kunstenaars hun werk bij een Brits publiek onder de aandacht te brengen, ook in tijden van social distancing en reisrestricties.

Het Fonds Podiumkunsten heeft op de eerste dag van openstelling meer dan 200 aanvragen ontvangen voor de nieuwe tijdelijke regeling Balkonscènes . Dit is veel meer dan we met het beschikbare budget kunnen honoreren. Om die reden gaat het loket helaas weer dicht. Iedereen die een logincode heeft gevraagd, heeft nog tot 20.00 uur vandaag de tijd om zijn aanvraag af te ronden. Daarna sluit het loket. In de loop van volgende week maakt het Fonds de eerste honoreringen van Balkonscènes bekend.

Een van de gehonoreerden Reindier
Nederlands Blazers Ensemble | Foto: Peter Lodder
nieuws 12 mei '20

Updates COVID-19

Op deze pagina vindt u informatie over de laatste ontwikkelingen en Fondsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus.

Het Fonds Podiumkunsten heeft 23 projecten gehonoreerd in de eerste ronde van de regeling opdracht compositie of libretto.

Le Gues Who | Foto: Erki Luyten