15 maart 2016
Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015

2015 was het derde jaar van onze cultuurplanperiode. Een tussenjaar, dat in het teken stond van ‘koershouden en reflecteren’. We hadden onverminderd te maken met de gevolgen van de economische crisis en de enorme bezuinigingen. Maar we keken ook vooruit en troffen voorbereidingen voor de volgende cultuurplanperiode.

Eind 2014 evalueerden we de meerjarige regeling met de instellingen die daarvan gebruikmaakten. Ook voerde de Erasmus Universiteit opnieuw een kwantitatief onderzoek uit over 2014. In de uitkomsten van de evaluatie en het onderzoek zagen we geen aanleiding om de meerjarige regeling op de schop te nemen. De regeling bleef grotendeels hetzelfde, maar werd hier en daar vereenvoudigd.

Dankzij de digitalisering van ons aanvraag- en verantwoordingsproces konden we sneller en beter trends signaleren. Dat stelde ons in staat om genuanceerde analyses op te stellen. Vragen die voortkomen uit dergelijke analyses zijn als een tussenstand opgenomen in het jaarverslag. Daarin leest u ook meer over de uitvoering van onze minstens zo belangrijke andere activiteiten in 2015.

Eind 2019 heeft het Fonds Podiumkunsten CAOP gevraagd om dialoogsessies te organiseren voor zakelijk leiders van producerende instellingen en festivalorganisaties over fair pay. Doel van de sessies was om het bewustzijn en de kennis over het onderwerp te vergroten.

Vrijdag 14 februari 2020 ontvingen we het treurige nieuws dat pianist, componist en dirigent Reinbert de Leeuw is overleden.

In 2020 start DEN met een archiefdoorlichtingstraject voor podiumkunstinstellingen. DEN begeleidt daarbij veertien deelnemers met het in kaart brengen en duurzaam organiseren van het eigen archief. Het traject vraagt een tijdsinvestering van 80 uur en vindt in 2020 twee keer plaats, in het voorjaar en in het najaar. Voor deelnemers is een financiële tegemoetkoming beschikbaar.

Een van de gehonoreerde projecten Xclusiv Company
nieuws 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Overweegt u een aanvraag in te dienen voor een meerjarige festivalsubsidie voor de periode 2021-2024? Kijk op meerjarig.fondspodiumkunsten.nl voor ons overzicht van veelgestelde vragen.

Foto: Tetsuro Miyazaki
nieuws 22 jan '20

Fast Forward 2 van start

Sacré Printemps, Hafiz Dhaou en Aïcha M’barek, festival On Marche. Foto: J. van Belle