Evaluatie productie- en compositiesubsidies gereed


9 oktober 2014

Het Fonds Podiumkunsten heeft de productiesubsidies en de subsidies voor composities (opdrachten en werkbeurzen) extern laten evalueren door KWINK Groep, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat eerder ook de Programmeringsregeling van het Fonds Podiumkunsten heeft geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat zowel de productiesubsidies als de compositiesubsidies een belangrijke rol spelen in het landschap van de podiumkunsten. Een breed palet aan projecten en composities wordt binnen deze regeling ondersteund. De subsidie wordt door aanvragers vooral ingezet om de artistiek kwaliteit te vergroten.


Bij de productiesubsidies stelt KWINK Groep vast dat er een heel palet aan groepen wordt ondersteund, waarbij er zowel ruimte is voor beginnende makers als voor gevestigde namen. Wel constateert KWINK Groep dat door het wegvallen van de tweejarige subsidies als gevolg van de bezuinigingen de stap naar de meerjarige subsidies voor veel instellingen nu moeilijk te nemen is.

Uit het rapport blijkt dat de compositiesubsidies een belangrijke rol spelen in het Nederlands muziekleven. Maar dat er tegelijkertijd veel verschillende opvattingen bestaan over wat er beter of anders zou moeten. Daarbij zijn er duidelijke scheidslijnen tussen wat opdrachtgevers en wat componisten vinden. Daarnaast wijst de Kwink Groep op een generatiekloof binnen de groep componisten. Jongere componisten kunnen zich makkelijker vinden in de huidige praktijk dan de wat oudere generatie.

KWINK Groep constateert dat de twee compositiesubsidies die het Fonds kent – de opdrachtsubsidies en de werkbeurzen – dicht bij elkaar liggen. In de praktijk worden beide subsidies vooral gebruikt voor het creëren van nieuw werk, en minder voor individuele verdieping. Voorts is er in het veld veel waardering voor de mogelijkheid om het aanvragen van een opdracht te combineren met het aanvragen van een productiesubsidie, maar is deze mogelijkheid nog onvoldoende bekend.

Over de hoogte van de honoraria voor composities bestaan uiteenlopende opvattingen in het veld. Het rapport beveelt het Fonds aan om het veld de gelegenheid te geven zelf een aangepaste visie op de honoraria te formuleren. Het Fonds zal hierover in gesprek gaan met de belangrijkste branche-organisaties.
V.l.n.r.: Koen Boesman (foto: Erik Van Grieken), Mathieu Wijdeven (foto: Nick Helderman), Raoul de Jong (foto: Hilde Harshage), Peer Wittenbols. Onder: scènefoto TAL (foto: Jan Rymenants).
V.l.n.r.: Koen Boesman (foto: Erik Van Grieken), Mathieu Wijdeven (foto: Nick Helderman), Raoul de Jong (foto: Hilde Harshage), Peer Wittenbols. Onder: scènefoto TAL (foto: Jan Rymenants).
Meral Polat en Andrea Voets | Foto: (l) © Janita Sassen, (r) Claudia Hansen
Meral Polat en Andrea Voets | Foto: (l) © Janita Sassen, (r) Claudia Hansen
Van Doesburghuis | Foto: © Johannes Schwartz
Van Doesburghuis | Foto: © Johannes Schwartz
Foto: Hanson in Paradiso | © Paradiso
Foto: Hanson in Paradiso | © Paradiso
meer