Deadline aanvragen meerjarige activiteitensubsidie: 1 maart 17.00 uur

15 februari 2012
Donderdag 1 maart is de deadline voor het indienen van een aanvraag voor de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016. Wij willen u er graag aan herinneren dat de aanvraag op 1 maart voor 17.00 uur bij het Fonds Podiumkunsten binnen moet zijn. Veel aanvragers zullen die dag in Mijn Fonds Podiumkunsten bezig zijn waardoor het systeem misschien langzamer zal werken dan normaal. Daarom raden wij u aan om niet tot het laatste moment te wachten met het indienen van uw aanvraag.
Login Mijn Fonds Podiumkunsten
Wilt u een aanvraag gaan indienen voor de meerjarige activiteitensubsidie, maar heeft u nog geen wachtwoord voor Mijn Fonds Podiumkunsten? Vraag dit dan zo snel mogelijk aan. Heeft u wel een wachtwoord maar hier nog geen gebruik van gemaakt, controleer dan tijdig of uw wachtwoord werkt.

Helpdesk
Heeft u nog vragen over de meerjarige activiteitensubsidie of over het indienen van uw aanvraag? Dan kunt u specifiek bij de volgende medewerkers terecht:

Karen Welling (festivals en concoursen)
Paul Stolwijk (producerende instellingen)
Robin Zijlstra (producerende instellingen)

Zij zijn via het algemene telefoonnummer te bereiken: 070-7072700

Veelgestelde vragen
Op onze website, onder subsidies, vindt u een overzicht van veelgestelde vragen.

Aan dit overzicht zijn onlangs drie vragen toegevoegd: over de innovatietoeslag en over coproducties. De drie vragen en bijbehorende antwoorden vindt u ook hieronder.

Wat beschouwt het Fonds als 'innovatie van het aanbod'?
Innovatieve activiteiten zijn belangrijk voor hoe de podiumkunsten zich ontwikkelen. Het Fonds kan en wil daar niet sturend in zijn. In de regeling wordt daarom bewust niet gedetailleerd omschreven wat 'innovatie van het aanbod' is.

In de toelichting van de regeling worden als voornaamste voorbeelden van mogelijke innovatieve activiteiten genoemd het presenteren van nieuw repertoire en het ondersteunen van nieuwe makers. Deze activiteiten leiden echter niet automatisch tot een toeslag: het Fonds zal de aanvraag ook op dit onderdeel beoordelen aan de hand van de criteria. Daarbij wordt er steeds gekeken of er effecten zijn die het belang van de instelling overstijgen.
Een andere vorm van innovatie van het aanbod zou kunnen zijn het creëren van nieuwe combinaties van stijlen, genres, media et cetera op een manier die effect heeft op andere makers. Daarbij geldt dan dat deze nieuwe verbanden moeten leiden tot nieuwe betekenissen: 1+1=3.
Ook vernieuwing in presentatiekaders kan leiden tot innovatie van het aanbod. Het gaat dan bijvoorbeeld om activiteiten waarin de relatie met het publiek verandert door de vorm of inhoud van het werk. Of andersom: activiteiten waarvan de inhoud of vorm verandert door interactie met publiek.

Innovatie is in ieder geval niet:
”¢ educatie: activiteiten die moeten leiden tot kennis of betrokkenheid bij publiek, zonder dat de vorm of inhoud van het werk daardoor beïnvloed wordt. Dit zijn reguliere activiteiten
Ӣ marketing: activiteiten die vooral gericht zijn op naamsbekendheid of vergroting van eigen publiek
Ӣ nieuwe presentatievormen voor hetzelfde aanbod: hetzelfde werk zowel live spelen, als uitbrengen op cd, als streamen op internet
Ӣ procesvernieuwing: verandering in maakproces die niet leiden tot zichtbare veranderingen in het aanbod
Ӣ in het verlengde daarvan: (voor)onderzoek ten behoeve van producties
Ӣ eigen artistieke ontwikkeling: dit wordt meegewogen in het kwaliteitsoordeel voor de basissubsidie. Voor de toeslag voor innovatie van het aanbod wordt een breder en zichtbaar effect beoogd dan vernieuwing van het eigen werk.
Ӣ incidentele projecten: voor de toeslag geldt evenals voor de basissubsidie een perspectief van vier jaren, waardoor de aanvraag over meer dan een enkel project of experiment moet gaan

Wanneer is er sprake van een coproductie?
Een coproductie is een productie waarbij sprake is van een gedeelde artistieke en productionele verantwoordelijkheid. Dit moet ook blijken uit de manier waarop de coproductie wordt gepresenteerd; de namen van de coproducenten moeten bijvoorbeeld op de affiches staan. De verdeling van kosten en inkomsten mag onderling worden afgesproken en hoeft dus niet 50/50 te zijn (bij twee partners).
Het is van belang in de aanvraag goed te beschrijven hoe een coproductie tot stand gaat komen (artistiek, productioneel en zakelijk). Coproducenten mogen alle voorstellingen als prestaties meetellen (dus ieder voor 100%), de opbrengsten moeten worden verdeeld over de coproducerende partners (dus ieder voor het eigen aandeel).

Hoe weet ik welk subsidiebedrag redelijk is voor een coproductie?
Het subsidiebedrag dat geldt voor een coproductie wordt per producent vastgesteld op basis van de inbreng van die betreffende partner. Het gaat dus niet om de kosten voor de totale productie, maar om de kosten die de aanvrager maakt voor zijn aandeel in de productie.
Foto: ©Doriene Marselje
Foto: ©Doriene Marselje
Beeld: ©RG-vc via Getty Images
Beeld: ©RG-vc via Getty Images
2P-project Anywhere The Wind Blows | Foto: © Peter Lodder
2P-project Anywhere The Wind Blows | Foto: © Peter Lodder
Van Doesburghuis | Foto: © Johannes Schwartz
Van Doesburghuis | Foto: © Johannes Schwartz