Blog George Lawson en Henriëtte Post: twee huishoudelijke mededelingen

22 januari 2013
George Lawson en Henriëtte Post (foto: Teska Overbeeke)
George Lawson en Henriëtte Post (foto: Teska Overbeeke)

Blog van George Lawson
Ik heb twee huishoudelijke mededelingen voor u.

De eerste mededeling is dat ik per 1 maart als bestuursvoorzitter/directeur bij het Fonds vertrek. Na vijf jaar is het mooi geweest. Deze vijf jaren waren absoluut de meest heftige in mijn loopbaan. Maar ook de meest betekenisvolle zeg ik daar onmiddellijk bij. Het was menens. Nooit eerder kwam het er zo op aan.

In de afgelopen vijf jaar hebben we mede door de bezuinigingen diep ingrijpende maatregelen moeten nemen om een zo gezond mogelijke toekomst voor de kleinschalige en middelgrote podiumkunsten veilig te stellen. Het hele subsidiestelsel moest daarvoor op de schop. We hebben geprobeerd dat op een transparante en eerlijke manier te doen. We moesten daarbij een onbehoorlijk groot, maar gelukkig niet vergeefs beroep op uw veerkracht doen.

Hoezeer Henriëtte Post en ik de verantwoordelijkheid ook konden delen; nooit eerder nam mijn werk mijn hoofd zo in beslag. Ik ga het daarom over een andere boeg gooien. Er zijn goede redenen om meer aandacht aan het thuisfront te schenken. En ik wil in deze laatste fase van mijn loopbaan niet “boven” maar “naast” de kunst gaan staan. Ik mag van mijzelf deels met pensioen (ik startte op mijn twintigste als fractiemedewerker in Dordrecht) en blijf actief in de culturele sector als adviseur.

De tweede mededeling is dat Henriëtte Post mij als bestuursvoorzitter opvolgt. Daar ben ik superblij mee. Henriëtte is, zoals u maar al te goed weet al ruim vier jaar mededirecteur in de tweekoppige leiding van het Fonds Podiumkunsten. Zij was daarvoor als zakelijk directeur o.a. werkzaam bij het Grachtenfestival en bij diverse muziekensembles. Ook was zij adviseur bij de Raad voor Cultuur. Ik kan me even helemaal niemand voorstellen die het Fonds beter kan leiden dan Henriëtte.

Ik verheug me zeer op een meer dienende rol achter de schermen, alhoewel niemand mij lijkt te willen geloven als ik dat zeg. Voor het geval u belangstelling heeft voor de oude baan van Henriëtte. Helaas, die is er niet meer. Minder budget betekent een kleinere organisatie dus die vacature hebben we geschrapt.

George Lawson
22 januari 2013


Blog nul van Henriëtte Post

Blog nul, want pas op 1 maart neem ik het stokje helemaal over.
Hoewel ik me veel kan voorstellen bij de overwegingen van George om het over een andere boeg te gooien, geldt voor mij op dit moment vooral dat ik behoorlijk veel energie krijg van het idee dat we in een periode zitten, waarin veel zal gebeuren.
In augustus constateerden we al dat ondanks de verstrekkende gevolgen van de bezuinigingen er sprake is van een veerkrachtige sector. Nu, bijna een half jaar en vele gesprekken met instellingen verder, zien we naast veel terechte zorgen ook tal van initiatieven gericht op het terugwinnen van terrein.
Er is veel gezegd over de toon waarop de bezuinigingen zijn aangekondigd en doorgevoerd, maar minstens zo wakkerschuddend was natuurlijk het publieke debat dat erop volgde. De wil om dat maatschappelijke draagvlak te heroveren en met een nieuw idioom het antwoord te formuleren op de vraag waarom kunst moet, staat inmiddels hoog op ieders prioriteitenlijstje. Ik ben ervan overtuigd dat het Fonds hier op een passende manier aan kan bijdragen en vind het een eer om daar leiding aan te geven.

En het scheelt een enorme slok op een borrel te weten dat we voortbouwen op een stevig fundament. George heeft zich altijd hard gemaakt voor een gezonde en breed toegankelijke kunstensector. Bij het Fonds werd dat bovendien zeer zicht- en voelbaar. George Lawson was de afgelopen vijf jaar ‘the right man in the right place’.

Henriëtte Post
22 januari 2013
Foto: ©Doriene Marselje
Foto: ©Doriene Marselje
Beeld: ©RG-vc via Getty Images
Beeld: ©RG-vc via Getty Images
2P-project Anywhere The Wind Blows | Foto: © Peter Lodder
2P-project Anywhere The Wind Blows | Foto: © Peter Lodder
Van Doesburghuis | Foto: © Johannes Schwartz
Van Doesburghuis | Foto: © Johannes Schwartz