wo. 23 juni 2010

Verschil maken, een terugblik. Evaluatie subsidiesystematiek OCW.

De meerderheid van de instellingen en overheden heeft waardering voor de enorme klus die het Fonds Podiumkunsten heeft geklaard. Instellingen, die eerder huiverig waren voor statusverlies bij subsidie door het Fonds, zien inmiddels de voordelen.


Dit staat in de evaluatie van het ministerie OCW en de Raad voor Cultuur die zij deze zomer aanbieden aan de Tweede Kamer. De evaluatie heeft betrekking op de OCW-subsidieplanperiode die sinds 1 januari 2009 inging en waarbij ingrijpende wijziging plaatsvonden qua aanvraag-, advies- en besluitvormingsprocedures. Naast een landelijke basisinfrastructuur (BIS), bestaande uit een langjarig subsidieperspectief en een vierjarig subsidieperspectief, werd een deel van de vierjarige subsidies overgedragen aan de fondsen zoals het Fonds Podiumkunsten. Uit onderzoek n.a.v. de subsidiesystematiek Verschil Maken, een terugblik door DSP bleek dat culturele instellingen, gemeenten, provincies en brancheorganisaties positief zijn over de wijzigingen in de systematiek en de introductie daarvan.

Daarnaast zijn de geïnterviewde instellingen ook positief over het contact met de medewerkers van het Fonds: ‘de informatievoorziening is helder en het contact is meer direct dan voorheen in de cultuurnota met de Raad of het ministerie. Het Fonds verneemt wat er in het veld speelt, baseert de criteria daarop en daardoor is er minder sturing door beleid (OCW, andere overheden). De instellingen ervaren dat men eigen doelstellingen kan formuleren waarop het Fonds de instelling later afrekent.

Meer informatie over de evaluatie subsidiesystematiek OCW vindt u terug in het onderzoek Verschil Maken, een terugblik. Dit onderzoek staat als pdf op onze website, onder publicaties.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
publicaties 15 mrt '18

Jaarverslag 2017

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

meer