23 juni 2010

Verschil maken, een terugblik. Evaluatie subsidiesystematiek OCW.


De meerderheid van de instellingen en overheden heeft waardering voor de enorme klus die het Fonds Podiumkunsten heeft geklaard. Instellingen, die eerder huiverig waren voor statusverlies bij subsidie door het Fonds, zien inmiddels de voordelen.


Dit staat in de evaluatie van het ministerie OCW en de Raad voor Cultuur die zij deze zomer aanbieden aan de Tweede Kamer. De evaluatie heeft betrekking op de OCW-subsidieplanperiode die sinds 1 januari 2009 inging en waarbij ingrijpende wijziging plaatsvonden qua aanvraag-, advies- en besluitvormingsprocedures. Naast een landelijke basisinfrastructuur (BIS), bestaande uit een langjarig subsidieperspectief en een vierjarig subsidieperspectief, werd een deel van de vierjarige subsidies overgedragen aan de fondsen zoals het Fonds Podiumkunsten. Uit onderzoek n.a.v. de subsidiesystematiek Verschil Maken, een terugblik door DSP bleek dat culturele instellingen, gemeenten, provincies en brancheorganisaties positief zijn over de wijzigingen in de systematiek en de introductie daarvan.

Daarnaast zijn de geïnterviewde instellingen ook positief over het contact met de medewerkers van het Fonds: ‘de informatievoorziening is helder en het contact is meer direct dan voorheen in de cultuurnota met de Raad of het ministerie. Het Fonds verneemt wat er in het veld speelt, baseert de criteria daarop en daardoor is er minder sturing door beleid (OCW, andere overheden). De instellingen ervaren dat men eigen doelstellingen kan formuleren waarop het Fonds de instelling later afrekent.

Meer informatie over de evaluatie subsidiesystematiek OCW vindt u terug in het onderzoek Verschil Maken, een terugblik. Dit onderzoek staat als pdf op onze website, onder publicaties.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

publicaties 20 mrt '20

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

meer