Dienstverlenings­onderzoek

03 april 2014
Aanvragers ervaren het Fonds Podiumkunsten als een professionele publieke subsidieverstrekker met betrokken medewerkers en in de basis goede aanvraagprocedures; heldere communicatie over kaders en mogelijkheden is essentieel. Dat blijkt uit een uitgebreid dienstverleningsonderzoek dat het Fonds heeft laten uitvoeren door Blauw Research.
In januari zijn alle aanvragers, die in 2012 of 2013 een subsidieverzoek hebben ingediend bij het Fonds Podiumkunsten, gevraagd mee te doen aan het onderzoek. Van hen heeft 28% gehoor gegeven aan de oproep en de enquête ingevuld. Middels dit onderzoek wordt inzicht verkregen in de tevredenheid van aanvragers over de dienstverlening van het Fonds Podiumkunsten. Naast de ervaringen met de communicatie van het Fonds, wordt ook de mening van aanvragers over verschillende aspecten van een aanvraag per regeling besproken.

82% van de aanvragers is tevreden over de dienstverlening van het Fonds Podiumkunsten, waarvan een kwart zelfs ‘zeer tevreden’. Ook onder niet-gehonoreerde aanvragers is het algemene oordeel over het Fonds overwegend positief, ondanks voorstelbare onvrede over het besluit. Men noemt het Fonds professioneel, benaderbaar, betrokken en behulpzaam.

Hoewel ’slechts’ zes op de tien aanvragen worden gehonoreerd, zijn aanvragers tevreden over de procedures; sommigen hebben behoefte aan meer uitleg en efficiëntie.
Om de relatie met de aanvragers te optimaliseren ligt de uitdaging voor het Fonds Podiumkunsten bij vergroten van duidelijkheid, daar waar het gaat om verantwoorden van besluitvorming over aanvragen en werkwijze tijdens aanvraagprocedures, ondersteuning als het gaat om voor- en nazorg bij de aanvragers en tenslotte efficiëntie als het gaat om het proces, dat soms als bureaucratisch wordt ervaren.

Heldere communicatie over verwachtingen, kaders en mogelijkheden verhoogt wederzijds begrip en zal de relatie met de aanvragers versterken. Het Fonds gebruikt de resultaten uit het onderzoek als aanknopingspunt voor verbeteringen en herijking van procedures. De website en de nieuwsbrief van het Fonds Podiumkunsten zijn, ook blijkens het onderzoek, de meest geëigende communicatiemiddelen om hierover met de doelgroep te communiceren.
Foto: ©Maarten Nauw, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
Foto: ©Maarten Nauw, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
Kalpanarts & Matangi - Breathe | Foto: © Bowie Verschuuren
Kalpanarts & Matangi - Breathe | Foto: © Bowie Verschuuren
Nieuws 14 maart 2024

Jaarverslag 2023

Foto: © Claudia Hansen
Foto: © Claudia Hansen