di. 14 maart 2017

De afgelopen vier jaar vormden misschien wel de meest turbulente periode in de geschiedenis van het Fonds Podiumkunsten tot nu toe. De bijzonder zware bezuinigingen leidden in 2012 tot grote onzekerheid bij iedereen die de waarde van kunst en cultuur koestert. Maar misschien was de schok in de podiumkunstensector nog groter bij de besluiten over meerjarige subsidie in 2016, omdat velen toen de hoop koesterden dat we de bezuinigingen achter ons hadden gelaten. Pas zeer onlangs zijn die bezuinigingen, gedeeltelijk - en deels vooralsnog tijdelijk - ongedaan gemaakt.

We kunnen de afgelopen jaren ook zien als een periode waarin de sector een enorme vastberadenheid toonde om de nieuwe situatie het hoofd te bieden. Je zou zelfs kunnen spreken van een transitie die de sector doormaakt. Dat moet ook, want de demografische veranderingen, de erosie van traditionele opvattingen over hoge en lage kunst en de opkomst van de sociale media en het belang dat ook de regio’s hechten aan een gezonde ‘eigen’ culturele infrastructuur, dwingen de makers in de podiumkunsten tot een nieuwe positiebepaling. Veel instellingen gaan zich op een andere manier verhouden tot hun omgeving. Ze vormen allianties met derden om actueel en urgent aanbod te maken voor bestaand en nieuw publiek.

Inmiddels zijn wij als Fonds al weer druk doende ons te oriënteren op de volgende periode. De centrale vraag: hoe kan het Fonds Podiumkunsten samen met de sector en andere overheden een goede partner zijn in de transitie naar de nieuwe podiumkunstenpraktijk? Daarbij blijft onze voornaamste opdracht dat al het waardevolle werk dat we ondersteunen, daadwerkelijk een weg vindt naar het publiek.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.

Foto: Gemma van der Heyden

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015