wo. 4 maart 2015

Jaarverslag 2014

Het jaarverslag 2014 van het Fonds Podiumkunsten is gereed. Het tweede jaar in een cultuurnotaperiode geldt meestal als een relatief rustig ‘tussenjaar’. Maar net als in het vorige tussenjaar 2010 was ook in 2014 juist sprake van ‘verhoogde activiteit’. Bekijk het jaarverslag online of vraag een gedrukte versie bij ons op.

Niet alleen bij het Fonds Podiumkunsten, ook in de rest van de podiumkunstensector namen we dat waar; er werden door het hele land verhitte debatten gevoerd, onderzoeksresultaten buitelden over elkaar heen en de podiumkunstensector liet een memorabel eensgezind en krachtig signaal horen in het debat over talentontwikkeling. En daarnaast werd er vooral heel hard gewerkt. De geestdrift waarmee concerten en voorstellingen werden geproduceerd en de zoektocht van velen naar (een soms hernieuwde) verbinding met de omgeving en het publiek dwingen respect af. Tegelijk inspireren ze het Fonds ook bij onze voorbereiding op de (nabije) toekomst.
Foto: Gemma van der Heyden

publicaties

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015

'Vitale Verbindingen' is de titel van het Beleidsplan 2017-2020.Het plan laat zien hoe we ons inzetten voor een gezonde podiumkunstensector; een die laat zien hoe vitaal de verbinding is tussen het Nederlandse publiek en hún podiumkunsten.

Het kwantitatieve deel van het onderzoek naar de meerjarige regeling, dat Fonds Podiumkunsten begin dit jaar over 2013 liet doen, is herhaald met de cijfers van 2014. Uit het onderzoek blijkt dat op dit vlak 2014 geen heel ander beeld geeft dan 2013.

We vonden het belangrijk verschillende perspectieven actief te betrekken bij onze beleidsvoorbereiding. Dit supplement is de weerslag van verhitte discussies, enthousiaste pleidooien en nieuwe inzichten.

Het Fonds Podiumkunsten heeft zijn meerjarige regeling tegen het licht gehouden door gesprekken te voeren met alle meerjarige instellingen en een onderzoek te laten doen door de Erasmus Universiteit. Dit heeft geleid tot een rapportage.