4 maart 2015
Jan Martens, The Dog Days Are Over, foto: Coco Duivenvoorde

Jaarverslag 2014

Het jaarverslag 2014 van het Fonds Podiumkunsten is gereed. Het tweede jaar in een cultuurnotaperiode geldt meestal als een relatief rustig ‘tussenjaar’. Maar net als in het vorige tussenjaar 2010 was ook in 2014 juist sprake van ‘verhoogde activiteit’.

Niet alleen bij het Fonds Podiumkunsten, ook in de rest van de podiumkunstensector namen we dat waar; er werden door het hele land verhitte debatten gevoerd, onderzoeksresultaten buitelden over elkaar heen en de podiumkunstensector liet een memorabel eensgezind en krachtig signaal horen in het debat over talentontwikkeling. En daarnaast werd er vooral heel hard gewerkt. De geestdrift waarmee concerten en voorstellingen werden geproduceerd en de zoektocht van velen naar (een soms hernieuwde) verbinding met de omgeving en het publiek dwingen respect af. Tegelijk inspireren ze het Fonds ook bij onze voorbereiding op de (nabije) toekomst.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.