do. 27 februari 2014

Jaarverslag 2013

Het jaarverslag 2013 van het Fonds Podiumkunsten is gereed. Deze nieuwe cultuurperiode begon met veel, soms ingrijpende veranderingen. De meeste stonden al aangekondigd in het beleidsplan 2013-2016, Naar een nieuw evenwicht.

Het besluiten over subsidieaanvragen is de kernactiviteit van het Fonds Podiumkunsten. Daarnaast introduceerden we een aantal nieuwe regelingen om te voorzien in door bezuinigingen ontstane leemtes, met name daar waar het gaat om talentontwikkeling en om continuering van de collectieve internationale promotie mogelijk te maken.

We volgden nauwgezet de tachtig door het Fonds Podiumkunsten meerjarig gesubsidieerde ensembles en gezelschappen, die hun subsidie sinds 2013 directer gekoppeld weten aan prestaties. Onze eerste indruk van de resultaten is positief.

Ook de podiumkunstensector heeft te maken met veranderingen die zich overal in de wereld voltrekken als onvermijdelijke gevolgen van globalisering, digitalisering en vergrijzing. Zij bieden kansen op nieuwe betekenisvolle ontwikkelingen, maar maken bepaalde culturele ontwikkelingen ook onomkeerbaar. Naast de reguliere taken hebben we ons daarom achter de schermen intensief beziggehouden met het identificeren van de belangrijkste vragen waarop we een antwoord moeten vinden om een toekomstbestendig instrumentarium te kunnen ontwikkelen.

U leest hierover en over de uitvoering van de minstens zo belangrijke andere activiteiten in het jaarverslag.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.