27 februari 2014

Jaarverslag 2013

Het jaarverslag 2013 van het Fonds Podiumkunsten is gereed. Deze nieuwe cultuurperiode begon met veel, soms ingrijpende veranderingen. De meeste stonden al aangekondigd in het beleidsplan 2013-2016, Naar een nieuw evenwicht.

Het besluiten over subsidieaanvragen is de kernactiviteit van het Fonds Podiumkunsten. Daarnaast introduceerden we een aantal nieuwe regelingen om te voorzien in door bezuinigingen ontstane leemtes, met name daar waar het gaat om talentontwikkeling en om continuering van de collectieve internationale promotie mogelijk te maken.

We volgden nauwgezet de tachtig door het Fonds Podiumkunsten meerjarig gesubsidieerde ensembles en gezelschappen, die hun subsidie sinds 2013 directer gekoppeld weten aan prestaties. Onze eerste indruk van de resultaten is positief.

Ook de podiumkunstensector heeft te maken met veranderingen die zich overal in de wereld voltrekken als onvermijdelijke gevolgen van globalisering, digitalisering en vergrijzing. Zij bieden kansen op nieuwe betekenisvolle ontwikkelingen, maar maken bepaalde culturele ontwikkelingen ook onomkeerbaar. Naast de reguliere taken hebben we ons daarom achter de schermen intensief beziggehouden met het identificeren van de belangrijkste vragen waarop we een antwoord moeten vinden om een toekomstbestendig instrumentarium te kunnen ontwikkelen.

U leest hierover en over de uitvoering van de minstens zo belangrijke andere activiteiten in het jaarverslag.
publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.