wo. 13 maart 2013

Jaarverslag 2012

2012 was een bewogen jaar voor het Fonds Podiumkunsten en een cruciaal jaar voor de gesubsidieerde podiumkunsten. Een jaar waarin de cultuurbezuinigingen een gezicht kregen.
Begin 2012 publiceerden we het beleidsplan 2013-2016 met als titel ‘Naar een nieuw evenwicht’, waarin wordt voortgebouwd op de koers die in de jaren daarvoor is ingezet, maar met scherpere accenten.
Op 1 augustus maakten we bekend welke tachtig instellingen in de periode 2013-2016 een meerjarige activiteitensubsidie ontvangen van het Fonds Podiumkunsten. Van de 203 aanvragen kon 39 procent worden gehonoreerd. Veel meer instellingen kwamen op basis van de beoordelingen voor subsidie in aanmerking, maar het budget was ontoereikend.
Er was sprake van, begrijpelijk, grote teleurstelling in de sector. Maar de duidelijke communicatie over de radicaal herziene regeling in combinatie met de transparantie en eerlijkheid van het nieuwe systeem konden in het veld en de media op begrip en soms zelfs waardering rekenen. U leest hierover en over de uitvoering van de minstens zo belangrijke andere activiteiten in het jaarverslag.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.

Foto: Gemma van der Heyden

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015