13 maart 2013

Jaarverslag 2012

2012 was een bewogen jaar voor het Fonds Podiumkunsten en een cruciaal jaar voor de gesubsidieerde podiumkunsten. Een jaar waarin de cultuurbezuinigingen een gezicht kregen. U leest erover in het jaarverslag 2012. Bekijk het verslag in onderstaande pdf of vraag een gedrukte versie bij ons op.

Begin 2012 publiceerden we het beleidsplan 2013-2016 met als titel ‘Naar een nieuw evenwicht’, waarin wordt voortgebouwd op de koers die in de jaren daarvoor is ingezet, maar met scherpere accenten.

Op 1 augustus maakten we bekend welke tachtig instellingen in de periode 2013-2016 een meerjarige activiteitensubsidie ontvangen van het Fonds Podiumkunsten. Van de 203 aanvragen kon 39 procent worden gehonoreerd. Veel meer instellingen kwamen op basis van de beoordelingen voor subsidie in aanmerking, maar het budget was ontoereikend.

Er was sprake van, begrijpelijk, grote teleurstelling in de sector. Maar de duidelijke communicatie over de radicaal herziene regeling in combinatie met de transparantie en eerlijkheid van het nieuwe systeem konden in het veld en de media op begrip en soms zelfs waardering rekenen. U leest hierover en over de uitvoering van de minstens zo belangrijke andere activiteiten in het jaarverslag.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.