24 mei 2012

Jaarverslag 2011

Voor alle bespelers van het podiumkunstenveld was 2011 een bewogen jaar, zo ook voor het Fonds Podiumkunsten. De toon werd gezet door de bekrachtiging van de voorgenomen rijksbezuinigingen op kunst en cultuur en de gevolgen daarvan voor het podiumkunstenaanbod. Nadat aan het begin van de zomer de budgettaire en beleidsmatige contouren van deze bezuinigingen duidelijk waren geworden, ontwikkelden we een nieuwe subsidiesystematiek voor meerjarige subsidies: de meerjarige activiteitensubsidies 2013””2016. De leidende gedachte achter deze regeling was om ondanks de bezuinigingen toch zoveel mogelijk perspectief te scheppen voor de kleine en middelgrote podiumkunstinstellingen. Op 2 november 2011 presenteerde het Fonds Podiumkunsten zijn nieuwe subsidieregeling meerjarige activiteitensubsidies 2013””2016 aan het veld op een drukbezochte bijeenkomst in De Doelen in Rotterdam. Ondanks grote zorgen van vele betrokkenen over het beperkte budget dat het Fonds de komende vier jaar te verdelen heeft kon de invulling van de regeling op begrip rekenen.

Lees verder in het jaarverslag . Liefhebbers van het naadje van de kous kunnen de volledige jaarverantwoording raadplegen.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.