17 december 2013

Evaluatie programmeringsregeling


De programmeringsregeling van het Fonds Podiumkunsten, waarvan door honderden podia en festivals door het land gebruik wordt gemaakt, is het afgelopen half jaar geëvalueerd door Kwink Groep. De evaluatie is nu afgerond en in zijn geheel beschikbaar.


Uit de evaluatie blijkt dat podia en festivals de regeling in de eerste plaats gebruiken om hoogwaardig en gevarieerd aanbod te programmeren. Daarmee draagt de regeling – conform de doelstellingen van het Fonds – bij aan de kwaliteit en de diversiteit van het aanbod op de podia en festivals in ons land. Hoewel de subsidiebedragen bescheiden zijn, blijken die voor kleine podia veelal onmisbaar te zijn in de programmering, en voor grotere podia als keurmerk te kunnen fungeren. Ook blijkt uit de evaluatie dat de regeling een functie heeft in het creëren van speelmogelijkheden voor jong talent.

Het rapport laat ook zien dat er zaken zijn die kunnen worden verbeterd. Met name de wijze waarop de hoogte van de subsidie wordt vastgesteld is voor aanvragers soms onduidelijk. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er aanzienlijke verschillen in opvatting zijn tussen instellingen in de randstad en daarbuiten over de wijze waarop het Fonds het meest effectief kan bijdragen aan de ruimte voor kwaliteitsaanbod op de Nederlandse podia.

Voor het Fonds levert de evaluatie belangrijke aanknopingspunten om ervoor te zorgen dat de regeling ook in de toekomst goed blijft aansluiten op de praktijk. De maatschappelijke context waarin podia functioneren verandert snel. Nieuwe verdienmodellen doen hun intrede, het gedrag van publiek en de positie van gemeentelijke en nationale financiers verschuift. Blijft het dan effectief om met de programmeringsregeling zo breed mogelijk te investeren in kwaliteit, geografische spreiding en diversiteit van programmering, of zouden er andere accenten moeten worden gelegd?

Uit het rapport komt verder naar voren dat de ontwikkelingen in de popmuziek reden voor zorg zijn. Als gevolg van teruglopende inkomsten komt de doorstroom van beginnende Nederlandse bands vanuit het circuit van café’s en buurtlocaties naar grotere zalen onder druk te staan. De subsidiemogelijkheden die het Fonds biedt worden positief gewaardeerd door de gebruikers, maar kunnen de wegvallende mogelijkheden op lokaal niveau niet compenseren. Poppodia pleiten er in de evaluatie daarom voor om de samenwerking tussen grotere en kleinere poppodia en –festivals te stimuleren.

Het Fonds gaat in de eerste helft van 2014 aan het werk met de aanbevelingen en vragen uit de evaluatie, om voor 2015 eventuele aanpassingen te kunnen doorvoeren.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

publicaties 20 mrt '20

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

meer