di. 17 december 2013

Evaluatie programmeringsregeling

De programmeringsregeling van het Fonds Podiumkunsten, waarvan door honderden podia en festivals door het land gebruik wordt gemaakt, is het afgelopen half jaar geëvalueerd door Kwink Groep. De evaluatie is nu afgerond en in zijn geheel beschikbaar.


Uit de evaluatie blijkt dat podia en festivals de regeling in de eerste plaats gebruiken om hoogwaardig en gevarieerd aanbod te programmeren. Daarmee draagt de regeling – conform de doelstellingen van het Fonds – bij aan de kwaliteit en de diversiteit van het aanbod op de podia en festivals in ons land. Hoewel de subsidiebedragen bescheiden zijn, blijken die voor kleine podia veelal onmisbaar te zijn in de programmering, en voor grotere podia als keurmerk te kunnen fungeren. Ook blijkt uit de evaluatie dat de regeling een functie heeft in het creëren van speelmogelijkheden voor jong talent.

Het rapport laat ook zien dat er zaken zijn die kunnen worden verbeterd. Met name de wijze waarop de hoogte van de subsidie wordt vastgesteld is voor aanvragers soms onduidelijk. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er aanzienlijke verschillen in opvatting zijn tussen instellingen in de randstad en daarbuiten over de wijze waarop het Fonds het meest effectief kan bijdragen aan de ruimte voor kwaliteitsaanbod op de Nederlandse podia.

Voor het Fonds levert de evaluatie belangrijke aanknopingspunten om ervoor te zorgen dat de regeling ook in de toekomst goed blijft aansluiten op de praktijk. De maatschappelijke context waarin podia functioneren verandert snel. Nieuwe verdienmodellen doen hun intrede, het gedrag van publiek en de positie van gemeentelijke en nationale financiers verschuift. Blijft het dan effectief om met de programmeringsregeling zo breed mogelijk te investeren in kwaliteit, geografische spreiding en diversiteit van programmering, of zouden er andere accenten moeten worden gelegd?

Uit het rapport komt verder naar voren dat de ontwikkelingen in de popmuziek reden voor zorg zijn. Als gevolg van teruglopende inkomsten komt de doorstroom van beginnende Nederlandse bands vanuit het circuit van café’s en buurtlocaties naar grotere zalen onder druk te staan. De subsidiemogelijkheden die het Fonds biedt worden positief gewaardeerd door de gebruikers, maar kunnen de wegvallende mogelijkheden op lokaal niveau niet compenseren. Poppodia pleiten er in de evaluatie daarom voor om de samenwerking tussen grotere en kleinere poppodia en –festivals te stimuleren.

Het Fonds gaat in de eerste helft van 2014 aan het werk met de aanbevelingen en vragen uit de evaluatie, om voor 2015 eventuele aanpassingen te kunnen doorvoeren.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.

Foto: Gemma van der Heyden
Foto: Gemma van der Heyden
publicaties 15 mrt '18

Jaarverslag 2017

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

publicaties 14 mrt '17

Jaarverslag 2016

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)
Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd
Foto: Hans van der Woerd
publicaties 15 mrt '16

Jaarverslag 2015

meer