do. 9 oktober 2014

Evaluatie productie- en compositiesubsidies

Het Fonds Podiumkunsten heeft de productiesubsidies en de subsidies voor composities laten evalueren door KWINK Groep.


Het Fonds Podiumkunsten heeft de productiesubsidies en de subsidies voor composities (opdrachten en werkbeurzen) extern laten evalueren door KWINK Groep, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat eerder ook de Programmeringsregeling van het Fonds Podiumkunsten heeft geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat zowel de productiesubsidies als de compositiesubsidies een belangrijke rol spelen in het landschap van de podiumkunsten. Een breed palet aan projecten en composities wordt binnen deze regeling ondersteund. De subsidie wordt door aanvragers vooral ingezet om de artistiek kwaliteit te vergroten.

Bij de productiesubsidies stelt KWINK Groep vast dat er een heel palet aan groepen wordt ondersteund, waarbij er zowel ruimte is voor beginnende makers als voor gevestigde namen. Wel constateert KWINK Groep dat door het wegvallen van de tweejarige subsidies als gevolg van de bezuinigingen de stap naar de meerjarige subsidies voor veel instellingen nu moeilijk te nemen is.

Uit het rapport blijkt dat de compositiesubsidies een belangrijke rol spelen in het Nederlands muziekleven. Maar dat er tegelijkertijd veel verschillende opvattingen bestaan over wat er beter of anders zou moeten. Daarbij zijn er duidelijke scheidslijnen tussen wat opdrachtgevers en wat componisten vinden. Daarnaast wijst de Kwink Groep op een generatiekloof binnen de groep componisten. Jongere componisten kunnen zich makkelijker vinden in de huidige praktijk dan de wat oudere generatie.

KWINK Groep constateert dat de twee compositiesubsidies die het Fonds kent – de opdrachtsubsidies en de werkbeurzen – dicht bij elkaar liggen. In de praktijk worden beide subsidies vooral gebruikt voor het creëren van nieuw werk, en minder voor individuele verdieping. Voorts is er in het veld veel waardering voor de mogelijkheid om het aanvragen van een opdracht te combineren met het aanvragen van een productiesubsidie, maar is deze mogelijkheid nog onvoldoende bekend.

Over de hoogte van de honoraria voor composities bestaan uiteenlopende opvattingen in het veld. Het rapport beveelt het Fonds aan om het veld de gelegenheid te geven zelf een aangepaste visie op de honoraria te formuleren. Het Fonds zal hierover in gesprek gaan met de belangrijkste branche-organisaties.
Foto: Gemma van der Heyden
Foto: Gemma van der Heyden
publicaties

Jaarverslag 2017

publicaties

Jaarverslag 2016

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd
Foto: Hans van der Woerd
publicaties

Jaarverslag 2015

'Vitale Verbindingen' is de titel van het Beleidsplan 2017-2020.Het plan laat zien hoe we ons inzetten voor een gezonde podiumkunstensector; een die laat zien hoe vitaal de verbinding is tussen het Nederlandse publiek en hún podiumkunsten.

Het kwantitatieve deel van het onderzoek naar de meerjarige regeling, dat Fonds Podiumkunsten begin dit jaar over 2013 liet doen, is herhaald met de cijfers van 2014. Uit het onderzoek blijkt dat op dit vlak 2014 geen heel ander beeld geeft dan 2013.

We vonden het belangrijk verschillende perspectieven actief te betrekken bij onze beleidsvoorbereiding. Dit supplement is de weerslag van verhitte discussies, enthousiaste pleidooien en nieuwe inzichten.

Het Fonds Podiumkunsten heeft zijn meerjarige regeling tegen het licht gehouden door gesprekken te voeren met alle meerjarige instellingen en een onderzoek te laten doen door de Erasmus Universiteit. Dit heeft geleid tot een rapportage.

meer