7 februari 2017

Evaluatie internationaliseringssubsidie: 7000 speelbeurten in ruim 80 verschillende landen


Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren door het onafhankelijke onderzoeksbureau KWINK Groep. Belangrijkste instrumenten waren een uitgebreide enquête en een serie gesprekken met aanvragers en andere belanghebbenden. Het onderzoek is begeleid door een externe klankbordgroep.


Uit de evaluatie blijkt dat de verschillende onderdelen van de internationaliseringsregeling een belangrijke bijdrage leveren in het vergroten van de speelmogelijkheden en de zichtbaarheid van de Nederlandse podiumkunstensector in het buitenland. Daarnaast stimuleert de regeling kwaliteit en innovatie door internationale uitwisseling en coproductie en wordt de presentatie van bijzonder aanbod uit het buitenland in Nederland mogelijk gemaakt.

KWINK groep stelt vast dat de toekenningen binnen de internationaliseringsregeling hebben geleid tot ruim 7000 voorgenomen speelbeurten in ruim 80 verschillende landen. Met name het snelloket wordt erg gewaardeerd door de aanvragers. KWINK groep constateert tegelijk ook dat in veel gevallen geldt dat het ook na een aantal optredens in een land niet mogelijk is om helemaal zonder subsidie te spelen.

Leden van de externe klankbordgroep, die de onderzoeksopzet en -resultaten van kritische kanttekeningen voorzagen, zijn: Maria Hansen (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties), Judith Veraart (Dutch Culture), Frank Bolder (LantarenVenster), Joris Janssens (Kunstenpunt), Anita Verheggen (De Nederlandse Toonkunstenaarsbond), Jan van der Plas (Popcoalitie), Anita van Dolen (Stadsschouwburg Amsterdam) en Iris Daalder (Nederlandse Associatie voor PodiumKunsten).

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
meer