di. 18 december 2018

Effecten van de meerjarige activiteitensubsidie

Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.


Impuls voor kwaliteit
De subsidie stelde instellingen in staat om een hoog artistiek niveau te bereiken of vast te houden. Daarnaast gaf de subsidie financiële ruimte om te investeren in talent, decors en technische en artistieke innovaties. Aanvragers die geen meerjarige subsidie van het Fonds Podiumkunsten kregen, bezuinigden op de honoraria van medewerkers, het aantal en de omvang van producties en op de marketing.

Meer op eigen benen
Ondanks economische tegenwind is het instellingen relatief goed vergaan. De financiële gezondheid van instellingen is in de periode 2013-2016 verbeterd ten opzichte van 2009-2012. Ook de subsidieafhankelijkheid is afgenomen. Het aandeel eigen inkomsten ten opzichte van de totale baten steeg van 40 naar 46 procent. Het aandeel Fonds-subsidie daalde van 45 naar 32 procent.

Prestatieafspraken

Vanaf 2013 wordt de subsidiehoogte van gezelschappen berekend op basis van het aantal uitvoeringen. Het Fonds koos hiermee voor een eerlijke en transparante verdeling van rijksmiddelen. Historisch gegroeide verschillen in subsidiëring zijn daarmee komen te vervallen. De rechtvaardige verdeling wordt door aanvragers gewaardeerd. Tegelijkertijd heeft de rekenmethode volgens de onderzoekers geleid tot strategisch gedrag. Een deel van de gezelschappen was geneigd te kiezen voor meer toegankelijke, beter programmeerbare producties. Ook ervoer een aantal instellingen de prestatieafspraken als knellend.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.

Foto: Gemma van der Heyden
Foto: Gemma van der Heyden
publicaties 15 mrt '18

Jaarverslag 2017

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

publicaties 14 mrt '17

Jaarverslag 2016

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)
Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd
Foto: Hans van der Woerd
publicaties 15 mrt '16

Jaarverslag 2015

meer