Het Geluid van de Machine van Robert van Heumen

08 september 2011 t/m 13 november 2011

door: Robert van Heumen

Robert van Heumen is een elektronische muzikant-componist die met behulp van een uitgebreid laptop-instrument hyper-dynamische elektro-akoestische muziek maakt. Als muzikant is live-sampling is zijn belangrijkste instrument. Met een joystick en andere tactiele controllers wordt live opgenomen geluid op een fysieke, non-lineaire maar toch zeer verhalende manier gemanipuleerd. Van Heumen is voortdurend op zoek naar nieuwe strategieën voor live-sampling en voor de perfecte balans tussen vrije improvisatie en gestructureerde muziek.

Van Heumen werkte 10 jaar bij de Stichting voor Elektro-Instrumentele Muziek (STEIM) in Amsterdam als project manager, curator van de Local Stop concert serie en lid van het artistieke comité. In het theater heeft hij samengewerkt met o.a. regisseur Dirk Groeneveld en choreograaf Anouk van Dijk. In een vorig leven was hij trompettist, wiskundige en softwareprogrammeur. Hij leest nog steeds wiskundig filosoof L.E.J. Brouwer.

Speellijst Het Geluid van de Machine

8 september 2011: Gaudeamus Muziekweek, Museum Speelklok

23 oktober 2011: Museum Van Bommel Van Dam te Venlo

13 november 2011: NovemberMusic, Grafisch Atelier


Kijk voor meer informatie over Robert van Heumen op hardhatarea.com
pro.726.geluidvdmachine.webp

subsidieregeling:

Opdracht compositie of libretto

Masterpiece – SPOT Groningen en het NNO | Foto: © Marijn Boeré
Masterpiece – SPOT Groningen en het NNO | Foto: © Marijn Boeré
Maya Fridman & ensemble - Tree of Life | Beeld: © Brendon Heinst
Maya Fridman & ensemble - Tree of Life | Beeld: © Brendon Heinst
Beeld: © Wojtek Justyna TreeOh!
Beeld: © Wojtek Justyna TreeOh!
Artificial by Nature – Nineties | Beeld: © Joost de Haas
Artificial by Nature – Nineties | Beeld: © Joost de Haas
Rats and Daggers | Foto: © Kirsten Heskamp
Rats and Daggers | Foto: © Kirsten Heskamp
Wishful Singing & VOCES8 Scholars | Foto: © Frances Marshall
Wishful Singing & VOCES8 Scholars | Foto: © Frances Marshall