Enter New Babylon (Constant101)

29 september 2022 t/m 15 oktober 2022
Foto: \'We willen onze dagen niet vullen met spijt\' | © Kim van der Horst
Foto: 'We willen onze dagen niet vullen met spijt' | © Kim van der Horst

Enter New Babylon is een virtualreality-project dat de mogelijkheden en grenzen van deze toekomstige wereld voor creatieve nomaden onderzoekt.

Over het project
Zet je koptelefoon op en stap in die ongrijpbare wereld van New Babylon. Het is de thuisbasis van de Homo Ludens, in de jaren zestig gemaakt door de Nederlandse schilder Constant Nieuwenhuys (1920-2005).

Jonge, activistische spokenword-artiesten en ontwerpers reflecteren op New Babylon via VR en mixedreality in een theatrale installatie. Is het alles waar Constant van droomde of is het een nachtmerrie geworden?

De installatie bestaat uit vier ervaringen: 'Blooming New Babylon', 'Echo’s van het vergeten', 'Het verleden van een toekomststad' en 'We willen onze dagen niet vullen met spijt'.

Meer informatie
De theatrale virtual- en mixedreality-installatie Enter New Babylon is tussen 29 september en 15 oktober 2022 te bezoeken bij IMPAKT, Utrecht.

Kijk voor meer informatie op de website van Constant101.

Dit project wordt ondersteund door het Fonds Podiumkunsten, Fonds 21, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Prins Bernhard Cultuurfonds, Letterenfonds en AFK.

subsidieregeling:

Productiesubsidie

Masterpiece – SPOT Groningen en het NNO | Foto: © Marijn Boeré
Masterpiece – SPOT Groningen en het NNO | Foto: © Marijn Boeré
Maya Fridman & ensemble - Tree of Life | Beeld: © Brendon Heinst
Maya Fridman & ensemble - Tree of Life | Beeld: © Brendon Heinst
Artificial by Nature – Nineties | Beeld: © Joost de Haas
Artificial by Nature – Nineties | Beeld: © Joost de Haas
Rats and Daggers | Foto: © Kirsten Heskamp
Rats and Daggers | Foto: © Kirsten Heskamp
Wishful Singing & VOCES8 Scholars | Foto: © Frances Marshall
Wishful Singing & VOCES8 Scholars | Foto: © Frances Marshall
Calliope Tsoupaki | Foto: © Michiel van Nieuwkerk
Calliope Tsoupaki | Foto: © Michiel van Nieuwkerk