NL / EN

di. 21 februari 2017

Open oproep Matthijs Vermeulenprijs 2017

Kent u een bijzonder werk van een Nederlandse componist dat in 2015 of 2016 in première is gegaan en in aanmerking zou moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017? Dan horen wij dat graag van u via onderstaand formulier. De deadline voor aanmelden is maandag 27 maart 2017. Begin juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt.


De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. De prijs wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 20.000 euro en een sculptuur gemaakt door Jeroen Henneman.

Een onafhankelijke jury zal de voorgedragen werken beoordelen op basis van oorspronkelijkheid, vakmanschap en zeggingskracht. Begin juni wordt bekend gemaakt wie de prijs in 2017 krijgt.

De Matthijs Vermeulenprijs ging eerder naar: Peter Adriaansz voor zijn werk Scala II (2015), Jan van de Putte voor zijn werk Kagami-Jishi (2013), Richard Rijnvos voor zijn werk Die Kammersängerin (2011) en Boudewijn Tarenskeen voor zijn Mattheus Passie (2009).

Heeft u vragen? Mail deze naar compositie@fondspodiumkunsten.nl

meer nieuws

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert.
We namen een kijkje achter de schermen bij Project Wildeman , een muziektheatergezelschap van vier performers die muziek, gesproken woord en beweging combineren. Met artistiek leider Bernard Glocksin van het Neuköllner Oper is in dit Berlijnse theater gewerkt aan het project Resonance Room, waarbij het publiek de hoofdrolspeler is en de performers van project Wildeman, met behulp van zelf ontwikkelde muziekinstrumenten en woordsalvo’s voor overgave zorgen.

Minister Ingrid van Engelshoven (cultuur) heeft vandaag bekend gemaakt dat er 9 miljoen euro extra geld beschikbaar word gesteld voor het Fonds Podiumkunsten. Het geld is beschikbaar voor gezelschappen en ensembles die een positieve beoordeling binnen de meerjarige activiteitensubsidie 2017–2020 hebben gekregen, maar waar onvoldoende budget voor was.

nieuws/i_784/cultuurinbeeld.jpg
nieuws - 06 nov 2017

Cultuur in Beeld 2017

nieuws/i_783/dagvandestad2.jpg
nieuws - 30 okt 2017

Dag van de Stad

meer