do. 25 juli 2013

Jan van de Putte ontvangt Matthijs Vermeulenprijs 2013

Jan van de Putte (1959) ontvangt de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs voor zijn werk Kagami-Jishi voor pianosolo en orkest. Kagami-Jishi, een compositie uit 2012, heeft Van de Putte gemaakt in opdracht van de NTR ZaterdagMatinee. De première vond plaats op 9 juni 2012 tijdens het Holland Festival. Van de Putte ontvangt de prijs op 14 december tijdens het festival voor nieuwe muziek Dag in de Branding uit handen van Henriëtte Post, directeur van het Fonds Podiumkunsten.


Kagami-Jishi, ogenschijnlijk eenvoudige vorm ademt eigenzinnige koers
Zoals de titel van dit werk van Van de Putte al doet vermoeden, vormde het gelijknamige Kabuki dansstuk uit de negentiende eeuw een belangrijke inspiratiebron voor Jan van de Putte.

Volgens de jury: “In Kagami-Jishi openbaart zich een intrigerende en geheimzinnige klankwereld, waardoor je als luisteraar langzaamaan het werk ingezogen wordt. Waar het orkest nagenoeg geruisloos begint, evolueert de muziek volgens een consequent en doordacht concept naar een totale samensmelting van de individuele musici en de pianosolist. Deze ogenschijnlijk eenvoudige vorm ademt een eigenzinnige koers”.

“Met Kagama-Jishi geeft Van de Putte een heldere visie op klank en vorm en het werk getuigt van groot vakmanschap in de consequente en overtuigende uitwerking daarvan. De compositie is meer dan alleen commentaar, het stelt eerder vragen”, aldus de jury.

Jan van de Putte
Jan van de Putte is een van de meest eigenzinnige Nederlandse componisten. Hij heeft een bescheiden, maar uitgesproken consistent oeuvre opgebouwd. Consistent in die zin dat zijn werk altijd over de grenzen van het strikt muzikale heen reikt, het onderbewuste verkent, soms tergt en treitert, maar zich met weerhaken in het geheugen vastzet. Jan van de Putte is beïnvloed door componisten als Mahler, Debussy, Stockhausen en traditionele muziek uit Indonesië en Japan; de filmers Tarkovski en Bergman; de kunstenaars als Beuys, Twombly en Kiefer en de schrijvers Dostojevski, Beckett, Céline en Antonin Artaud.

In 1992 kreeg Jan van de Putte de Aanmoedigingsprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor In hora mortis en behaalde hij met dit werk een derde plaats bij het Rostrum of Composers.

Matthijs Vermeulenprijs
De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Deze prijs, ter waarde van € 20.000,- wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een onafhankelijke jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek.

De jury van de Matthijs Vermeulenprijs 2013 bestond uit Mark Wigglesworth (dirigent), Henk van der Meulen (directeur Koninklijk Conservatorium), Peter Tra (concertprogrammeur Vredenburg, Utrecht) en Alban Wesly (fagottist en mede-oprichter Calefax).

Eerdere prijswinnaars van de Matthijs Vermeulenprijs waren onder andere componist Richard Rijnvos voor zijn compositie Die Kammersängerin, Boudewijn Tarenskeen voor zijn Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers, Michel van der Aa met One, Peter-Jan Wagemans met Moloch, Dick Raaijmakers met Der Fall/Dépons en Die glückliche Hand – Geöffnet, Louis Andriessen met De Staat, Jan van Vlijmen met Omaggio a Gesualdo, en Guus Janssen met Ternet.

Beluister de compositie Kagami-Jishi op de website van Radio4
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

meer