4 september 2020

Fast Forward 2 presenteert: Aart Strootman, Alexandra Broeder, Gery Mendes en Jörgen Tjon A Fong


Met Fast Forward, een programma van het Fonds Podiumkunsten, zetten Aart Strootman, Alexandra Broeder, Gery Mendes en Jörgen Tjon a Fong een volgende stap in hun artistieke ontwikkeling.


Het programma bestaat sinds 2014 en biedt talentvolle midcareer podiumkunstenaars de mogelijkheid een persoonlijk artistiek ontwikkelingstraject te doen in internationale context. Waar binnen de eerste editie van Fast Forward de nadruk lag op produceren, biedt Fast Forward 2 de mogelijkheid een meerjarig traject uit te zetten. Hierin staan onderzoek, artistieke ontwikkeling en verbreding van netwerk centraal.

Intendant Viktorien van Hulst selecteerde met een groep verkenners reeds de volgende makers voor Fast Forward 2: Het Geluid Maastricht, Sevdaliza, Stephen Shropshire, Ensemble Klang, Jorinde Keesmaat, Pia Meuthen en Lisa Verbelen.
Aan deze lijst zijn nu vier makers toegevoegd. Eind 2020 vindt er nog een selectie plaats voor het programma.

De vier nieuwe toetreders tot Fast Forward 2 zijn:
Foto: Dries Alkemade
Foto: Dries Alkemade
Aart Strootman (Rotterdam)
De praktijk van Aart Strootman (Matthijs Vermeulenprijs 2019) is een samenspel van musiceren, instrumentenbouw en componeren – in willekeurige volgorde. Hij maakt in zijn werk geen onderscheid meer tussen de rol van componist en uitvoerder; alles staat in het teken van klankonderzoek en innovatie. In het Fast Forward programma wil hij deze werking met internationale partners ontwikkelen, verdiepen en tevens internationaal verspreiden.
“Samen met het Ictus Ensemble en een wereldwijd netwerk van partners onderzoek ik middels het Fast Forward traject nieuwe instrumenten in de digitale werkplaats. In samenwerking met musici ontwerp en bouw ik instrumenten op maat voor nieuwe composities en digitaliseer deze als vectortekening. Partnerensembles in Perth, Montréal, New York en Londen vervaardigen en testen de prototypes. Het instrument als ongenaakbare schakel tussen componist en uitvoerder wordt hierdoor flexibel, met ongehoorde muziek tot gevolg.”
Foto: Kamerich & Budwilowitz
Foto: Kamerich & Budwilowitz
Alexandra Broeder (Amsterdam)
De Fast Forward plannen van Alexandra Broeder sluiten aan bij het specifieke – grillige – karakter van haar huidige werk, dat zich afspeelt op het snijvlak van theater en psychiatrie. Het traject draagt bij aan de versteviging van haar eigen praktijk en de internationale uitbreiding van haar netwerk binnen dit werkgebied -– met het oog op ambities voor de toekomst. De focus ligt op het onderzoeken van werkwijze, praktijk en de verbinding met het netwerk van partners in Gent en Manchester: respectievelijk Villa Voortman in samenwerking met Museum Guislain en SICK! Festival. In Nederland werkt Alexandra samen met Theater Frascati en De Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie.
“Over vier jaar wil ik de artistieke leiding hebben over een eigen platform waar met kinderen en jongeren met een psychische kwetsbaarheid gewerkt wordt – een (t)huis waar de artistieke werking leidend is. Mijn partners binnen dit Fast Forward plan heb ik vanuit deze ambitie uitgezocht en benaderd. Ze hebben een unieke positie in het werken met mensen met een psychische (of fysieke) kwetsbaarheid, met de artistieke werking als uitgangspunt.”
Foto: Mounir Raji
Foto: Mounir Raji
Gery Mendes (Rotterdam)
Gery Mendes is vocalist, producer en acteur. Nadat hij tijdens de finale van de Grote Prijs van Nederland werd uitgeroepen tot beste muzikant, werd Gery Mendes een bekende naam in de muziekwereld. De theaterwereld kent hem onder meer van Sir Duke, het collectief waarmee hij als muzikant/maker producties bij Orkater maakte: De Blackout van ’77 (2017), Hatta & De Kom (2018, nominatie BNG prijs), Guilty Until Proven (2019). Bij Woiski vs. Woiski (2017), een coproductie van Orkater en Bijlmer parktheater, was hij naast speler verantwoordelijk voor de muziek. Gery wil zich de komende jaren verder autonoom ontwikkelen, gedreven en geïnspireerd door zijn Kaapverdische-Afrikaanse roots.
“Homecoming! Back to my roots. Mijn artistieke reis begint bij Afrika en heeft als primaire pitstops Kaapverdië en Portugal. Twee landen die door de loop van de geschiedenis onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. In deze landen werk ik samen met theatergroepen, onderzoekscentra, musici en andere creatievelingen die mijn nieuwe koers al jaren varen. Het Fast Forward programma biedt mij de mogelijkheid alle opgedane kennis bij elkaar te brengen, te versmelten en zo de fundering te leggen voor mijn nieuwe ‘All Things Africa’ methode.”
Foto: Laila Cohen
Foto: Laila Cohen
Jörgen Tjon A Fong (Amsterdam)
Jörgen Tjon A Fong is regisseur, programmamaker/curator en schrijver. Recent maakte hij ‘Hollandse Meesters Her-Zien’ in de Amsterdamvleugel van de Hermitage Amsterdam, waar hij bekende Nederlanders vroeg model te staan voor mensen van kleur uit het verleden. Deze ervaring voedde een interesse in onderzoek naar de context van presentatie en de effecten daarvan op receptie. Het uiteindelijke doel is de eigen signatuur als programmamaker/curator en maker verdiepen en ontwikkelen door internationaal onderzoek en gesprekken. Jörgen gaat werken in Londen, Berlijn en New York. In drie landen die elk op hun eigen manier omgaan met de geschiedenis en een eigen discours kennen. In elk land gaat Jörgen onderzoek doen naar hoe nieuwe narratieven onderdeel worden van de programmering van verschillende theaters. Daarnaast gaat hij ook in elke stad met een museum of wetenschappelijk instituut het gesprek aan. Het traject wordt afgesloten met een samenkomst in Nederland.
“Het Fast Forward-traject wil ik gebruiken om te onderzoeken op welke manieren er binnen het theater en beeldende kunst de zwarte Europese geschiedenis verbeeld kan worden in een internationale context. Welke kennis is er al ontwikkeld in andere landen met betrekking tot het delen van de ‘zwarte’ geschiedenis en hoe kan ik dat toepassen in de Nederlandse context? In het Verenigd Koninkrijk is er een groter bewustzijn van de maatschappelijke invloed van immigratie op de Britse cultuur. Duitsland staat aan het begin van deze ontwikkeling en in de Verenigde Staten worden maatschappelijke uitdagingen weerspiegeld in de kunsten en wetenschap.”

Voor nadere informatie over het programma: Fondspodiumkunsten.nl/fondsinitiatieven/fast_forward
Foto: Amy Cooks
Foto: Amy Cooks

De minister van OCW heeft vandaag, Prinsjesdag 2020, bekend gemaakt 15 miljoen extra beschikbaar te stellen voor het Fonds Podiumkunsten. Dit geld is bedoeld om de 71 instellingen die een positief advies hebben ontvangen, maar waarvoor het budget ontoereikend was, alsnog meerjarig te subsidiëren.

Word jij adviseur of voorzitter bij het Fonds Podiumkunsten? Wij zoeken nieuwe adviseurs die op de hoogte zijn van de recente ontwikkelingen in de podiumkunsten. Adviseurs worden ingezet als commissielid om subsidieaanvragen te beoordelen. Daarnaast zijn ze de oren en ogen van het Fonds.

Het Fonds Podiumkunsten is op zoek naar een subsidiecoördinator met sterke organisatorische vaardigheden en een vlotte pen.

nieuws 02 sep '20

Updates COVID-19

Op deze pagina vindt u informatie over de laatste ontwikkelingen en Fondsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus.

Het kabinet heeft bekend gemaakt 482 miljoen euro extra uit te trekken om de gevolgen van de coronacrisis voor kunstenaars en culturele instellingen op te vangen.

Geeft u voorstellingen of concerten in het buitenland of woont u de uitvoering van uw eigen werk in het buitenland bij? U kunt vanaf 1 september 2020 aanvragen indienen via het Snelloket.

meer