ma. 16 juni 2014

Ed Spanjaard volgt Lucas Vis op als voorzitter adviescommissie Nederlandse Muziekprijs

Net als voor andere adviseurs geldt ook voor de voorzitter van de adviescommissie Nederlandse Muziekprijs dat na een benoeming van twee keer drie jaar een verlenging van het adviseurschap niet mogelijk is. Lucas Vis was de afgelopen zes jaar op zeer professionele wijze betrokken bij deze commissie, waarvan de laatste vier jaar als voorzitter. Het Fonds en de commissie namen onlangs op passende wijze afscheid. Ed Spanjaard heeft een uitstekende staat van dienst en met zijn aantreden is het voorzitterschap in goede handen.


Ed Spanjaard kreeg zijn muzikale opleiding (piano en directie) in Amsterdam en Londen. Hij werkte als repetitor en assistent-dirigent in het Royal Opera House Covent Garden, Glyndebourne Festival Opera, Koninklijk Concertgebouworkest en bij Leonard Bernstein en Herbert von Karajan. Daarnaast assisteerde hij in Bayreuth bij de voorbereiding van een nieuwe enscenering van Wagners Ring des Nibelungen gedirigeerd door Georg Solti.

In 2001 maakte hij zijn officiële debuut bij het Concertgebouworkest, dat hem sindsdien regelmatig heeft teruggevraagd. Hij werkte met toonaangevende orkesten en ensembles over de hele wereld, zoals Münchner Philharmoniker, Staatskapelle Weimar, Danish National Symphony Orchestra, Ensemble InterContemporain, Ensemble Modern, KlangForum Wien, Nederlandse Bachvereniging, Dallas Symphony Orchestra en in 2013 met het Orkest van de 18e Eeuw (Cosí fan tutte).

Met het Nieuw Ensemble, waaraan Ed Spanjaard is verbonden als chef-dirigent, gaf hij talrijke (wereld)premières, onder andere van Guo Wenjing, Robert Heppener en Franco Donatoni. Op initiatief van het Nieuw Ensemble werd het Atlas Ensemble opgericht met muzikanten uit alle windstreken – Oost en West. In 2002 werden onder leiding van Spanjaard in Berlijn premières gegeven van Theo Loevendie en Fabio Nieder.

Als operadirigent is Ed Spanjaard werkzaam geweest bij De Nederlandse Opera,’Opéra National de Lyon, Opera Zuid en ‘Opera in Ahoy’ in Rotterdam, waar hij een aantal grootschalige producties leidde. Begin 2008 leidde hij de wereldpremière van Snow White van Micha Hamel bij de Nationale Reisopera. In november 2008 werd met de première van de opera Hotel de Peking van Willem Jeths het nieuwe theater in Enschede ingewijd. De Nationale Reisopera nam tussen 2009 en 2012 de complete Ring in haar programmering op met Ed Spanjaard als dirigent.

Van 1982 tot 1988 en van 2000 tot 2012 was Ed Spanjaard chef-dirigent van het Limburgs Symfonie Orkest. Sinds 2012 is hij hoofdvak docent Orkestdirectie aan het Conservatorium van Amsterdam.
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

meer