NL / EN

do. 3 maart 2016

Blood Links: tweede voorstelling van Get Lost 2016

Is dit eigenlijk wel theater? Dat zou de toeschouwer zich kunnen afvragen bij Blood Links, de voorstelling van kunstenaar en fotograaf William Yang. Op zaterdag 5 maart gaat zijn voorstelling in première in Frascati (Amsterdam), als onderdeel van het Fonds-initiatief Get Lost.


Lijkt Blood Links niet sprekend op een dia-avondje, zoals we die vroeger thuis ook wel eens hadden? Met beelden die een verder en recenter verleden oproepen, waarbij we herinneringen ophalen aan voorvallen, familieleden en hun eigenaardigheden, aan overleden dierbaren. Eigenlijk doet William Yang, een Australiër met Chinese wortels, precies dat. Hij vertelt, aan de hand van foto’s – deels bestaand, deels door hem zelf gemaakt – het verhaal van zijn familie. Lange tijd interesseerde Yang zich niet voor zijn Chinese afkomst. Zijn etniciteit, zegt hij, was onderdrukt: “Ik was een banaan. Geel van buiten, wit van binnen.” Met Blood Links omarmt hij zijn afkomst en zijn voorvaderen. Blood Links is een ontroerende parade van Chinese portretten, maar ook een sociologisch document, verteltheater met meerdere lagen.

Speellijst Blood Links
  • 05 mrt 2016 – 20:30 Amsterdam, Frascati
  • 08 mrt 2016 – 20:00 Brugge, Cultuurcentrum 
  • 10 mrt 2016 – 20:15 Den Haag, Theater aan het Spui
  • 15 mrt 2016 – 20:30 Heerlen, Parkstad Limburg Theaters 
  • 17 mrt 2016 – 20:30 Utrecht, Stadsschouwburg
 
Kijk voor meer informatie op getlost-theater.nl

Over Get Lost
Vanaf februari tot en met april kan het Nederlandse publiek weer kennismaken met bijzondere theater- en dansvoorstellingen uit werelddelen met andere theatertradities. Erasmusprijs-winnaar Frie Leysen selecteerde ditmaal vier voorstellingen uit China, Australië, India en Argentinië: “Ik heb gezocht naar hedendaags theater dat een sterk artistieke taal spreekt, met voelbare urgentie en een maatschappelijke visie. Voorstellingen die in een Europese theatercontext zeer relevant zijn.”

Frie Leysen heeft een naam hoog te houden als voorvechter van vernieuwing in het internationale theater. De noodzaak om Nederlandse toeschouwers nieuwe (theater)ervaringen te brengen is volgens haar heel duidelijk: “Als je de ramen en de deuren dichthoudt, gaat het stinken in je huis. Daarom moet de wind erdoor waaien.”

Get Lost is een gezamenlijk initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Stichting DOEN, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Hivos, het Prins Claus Fonds en het VSBFonds.

meer nieuws

De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.

nieuws - 12 jan 2018

Vacature secretaris theater

Wij zoeken een ervaren persoon op het gebied van theater met een goede pen en een strategisch-analytische blik.

De subsidie kleinschalige en incidentele programmering (SKIP) heeft als doel bij te dragen aan een gevarieerd podiumkunstenaanbod in Nederland. Het grote aantal aanvragen hiervoor bewijst dat er behoefte is aan ondersteuning van een gevarieerd aanbod op diverse locaties voor een breed publiek. Om aan deze behoefte verder tegemoet te komen heeft het Fonds Podiumkunsten besloten om met extra beschikbare middelen voor de aangewezen podia in 2018 en 2019 het budget op te hogen naar €1.5 miljoen. Het maximale subsidiebedrag per podium per categorie wordt met 10 procent verhoogd. Het Fonds verwacht niet dat er meer voorstellingen of concerten zullen worden geprogrammeerd met het extra budget. Podia krijgen op deze manier meer ruimte om redelijke vergoedingen te verstrekken aan gezelschappen en ensembles.

De subsidie Nederlandse voorstellingen of concerten in het buitenland (via snelloket) van het Fonds Podiumkunsten is zeer populair. Vanwege de grote hoeveelheid goede aanvragen is het budget, helaas nog voor het einde van het jaar, vergeven. Het is vanaf nu niet meer mogelijk om aanvragen in te dienen hiervoor.

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

meer