Acht gezelschappen en ensembles ontvangen bijdrage voor internationale promotieplannen

27 augustus 2021
De gehonoreerden, met de klok mee: Anoek Nuyens, Strijbos & van Rijswijk, Naomi Velissariou, Slagwerk Den Haag, Katja Heitmann, Tin Men & The Telephone, Arno Schuitemaker,  Ensemble Klang
De gehonoreerden, met de klok mee: Anoek Nuyens, Strijbos & van Rijswijk, Naomi Velissariou, Slagwerk Den Haag, Katja Heitmann, Tin Men & The Telephone, Arno Schuitemaker, Ensemble Klang

In april dit jaar introduceerde het Fonds Podiumkunsten het programma internationale promotie . Hiermee ontvangen gezelschappen en ensembles een bijdrage om een internationaal promotieplan te ontwikkelen en uit te voeren, over een periode van maximaal twee jaar. Een onafhankelijke commissie selecteerde acht organisaties.
109 podiumkunstinstellingen maakten hun interesse voor het programma kenbaar. Een internationale, onafhankelijke commissie selecteerde uit de aanmeldingen twintig instellingen, zij werden uitgenodigd een projectplan in te dienen. Hiervan zijn er acht gehonoreerd:

Anoek Nuyens: € 50.000
Arno Schuitemaker: € 48.940
Katja Heitmann: € 33.340
Ensemble Klang: € 50.000
Naomi Velissariou: € 50.000
Slagwerk Den Haag: € 34.500
Strijbos & van Rijswijk: € 50.000
Tin Men & The Telephone: € 50.000

Een greep uit de projectplannen:

Dansgezelschap SHARP / Arno Schuitemaker wil de komende twee jaar specifieke kennis van de Franse markt en expertise op het gebied van promotie in huis halen door samen te werken met een intendant en internationaal assistent. Het doel is om een grotere aanwezigheid en zichtbaarheid in Frankrijk te verwerven en om de overgang van kleine naar grotere internationale podia te realiseren.

Jazztrio Tin Men & The Telephone gaat op zoek naar nieuw publiek door het betreden van nieuwe markten en platforms die zich bevinden op het snijvlak van nieuwe media, kunst en technologie. Het trio zet zijn agentschap in om hiernaar gericht onderzoek doen, met name in de Verenigde Staten en Oost-Azië. Tin Men & The Telephone wil ook inzetten op langere tours in plaats van incidentele optredens; het trio heeft met het oog daarop een gefaseerd plan van aanpak ontwikkeld.

Theatermaker Naomi Velissariou ontwikkelt een internationale marketingstrategie rond het alter ego-popicoon dat zij samen met Joost Maaskant in de Permanent Destruction-trilogie ontwikkelde. Hiermee wil het gezelschap een jong en nieuw publiek vinden, onder andere door een socialmediacampagne rondom dit popicoon. Daarnaast richt Velissariou zich in het plan op het ontwikkelen van een duurzaam netwerk van internationale partners. Ook wil de theatermaker een impuls geven aan de lokale publiciteit rond de producties die gemaakt worden in het kader van Fast Forward en het Europese netwerk apap – FEMINIST FUTURES.

Muziektheatergroep Strijbos & van Rijswijk ontvangt voor de internationale promotie van het gezelschap een bijdrage voor het creëren van twee marketingtools en het inhuren van een producent. Met de twee tools, een app en een VR-toepassing, zal het gezelschap volgens de commissie op een ingenieuze, duurzame manier kunnen communiceren over nieuw artistiek werk. De producent wordt ingezet om met deze tools nieuwe markten te ontsluiten en nieuwe opdrachtgevers en presentatieplekken te werven.

Over het programma internationale promotie
Het programma internationale promotie geeft ondersteuning aan gezelschappen en ensembles die een volgende stap willen zetten in hun internationale positionering. Het programma biedt Nederlandse podiumkunstinstellingen met internationale ambities de kans om te werken aan de ontwikkeling en uitvoering van een strategisch plan voor marktverkenning en marktverruiming in het buitenland. Met de bijdrage van het Fonds Podiumkunsten kunnen de instellingen aan de slag met het verkennen van buitenlandse markten, het ontwikkelen van een marketingplan en gerichte benadering van buitenlandse programmeurs en festivals.

Het budget voor deze ronde is 400.000 euro; de maximale bijdrage is 50.000 euro voor twee jaar. Het deel van het budget dat in deze ronde niet is toegekend wordt toegevoegd aan de volgende ronde; het programma internationale promotie gaat in 2022 opnieuw open voor aanmeldingen.