di. 23 november 2010

Jaarverslag 2009

Na een hectisch eerste jaar in 2008, waarin het Fonds door de stelselwijzigingen in de cultuursector 160 miljoen euro aan vierjarige subsidies te verdelen had en tegelijk een nieuwe, grote organisatie moest opbouwen, keerde in 2009 de rust enigszins terug. Toch bleef de werkdruk hoog. In 2009 moesten we de besluiten nemen over de tweejarige projectsubsidies. Daarnaast stonden in 2009 vele toekomstgerichte, strategische activiteiten op de agenda van het Fonds. Last but not least werden we in 2009 scherp gehouden door de juridische toetsing van de adviezen uit 2008 en de media-aandacht die dat genereerde.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.