30 oktober 2012

Listening to Third Grandmother


De tweede voorstelling van Ervaar daar hier Theater is 'Listening to Third Grandmother’s Stories'. De maker van deze voorstelling is in China nauwelijks bekend. Geen wonder, want de machthebbers aldaar zijn bepaald niet gecharmeerd van de onderwerpen die de tegendraadse choreografe Wen Hui (1960) in haar werk aansnijdt.


De machthebbers in China zouden ‘details’ als de grote hongersnood van de jaren zestig en de verschrikkingen van Mao’s Culturele Revolutie het liefst gauw vergeten. In China zijn onderwerpen als seks, zwangerschap en baren evenmin thema’s waarvoor de staat financiering ter beschikking stelt. Bij de oprichting in 1994 was de Living Dance Studio van Wen Hui dan ook het eerste onafhankelijke moderne-dansgezelschap van de Volksrepubliek. Nog altijd wordt haar werk in eigen land min of meer doodgezwegen, maar in Europa presenteerde zij onder andere Report on Body en Report on Giving Birth en het acht uur durende (!) Memory project. Het theater van Hui, die een deel van haar opleiding bij Pina Bausch genoot, is bont, fragmentarisch en multidisciplinair. Met dans, tekst, bestaand en nieuw filmmateriaal documenteert zij maatschappelijke fenomenen uit heden en verleden.

Haar nieuwe voorstelling Ting san nainai jiang guo qu de shiqing ofwel Listening to Third Grandmother’s Stories kwam tot stand door haar ontmoeting met een ver familielid, de 83-jarige Su Mei Lin. Deze oudtante of ‘derde grootmoeder’ maakte alle omwentelingen van de twintigste eeuw mee: haar afkomst uit een welgestelde familie werd onder het communistisch bewind een last, onder druk van het collectivisme moest zij leren zich te voegen naar de gemeenschap. Wen Hui volgde het omgekeerde traject toen China de communistische teugels langzaam liet vieren. Met hun persoonlijke herinneringen schrijven zij de recente geschiedenis van de vrouwen van China.

Speellijst
06 nov: Groningen – Stadsschouwburg/Oosterpoort
08 nov: Heerlen-Parkstad Limburg Theaters
11 nov: Enschede-Wilminktheater
16 nov: Theaters Tilburg – Schouwburg/De Nieuwe Vorst
20 nov: Rotterdamse Schouwburg
22 nov: Utrecht Stadsschouwburg
30 nov: Amsterdam – Theater Frascati

Kijk voor meer informatie over het programma 'Ervaar daar hier Theater' op: www.ervaardaarhier.nl
OcyqopyjMyI

Eerlijk loon voor eerlijk werk: dat is waar fair pay als één van de pijlers van de Fair Practice Code voor staat. Om fair pay te kunnen realiseren, moeten podiumkunstinstellingen op zoek naar een nieuwe balans tussen omvang van producties, tijd en geld. In bijeenkomsten dit najaar gaan vertegenwoordigers van podiumkunstinstellingen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wat betekent fair pay voor de eigen praktijk? Hoe gaat u als werk- of opdrachtgever om met fair pay? Aan welke knoppen kunnen gezelschappen en ensembles draaien? Welke (andere) keuzes kunt u maken om toe te werken naar fair pay?

Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Festival Deventer op Stelten
Foto: Festival Deventer op Stelten
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
meer