di. 17 december 2013

Evaluatie programmeringsregeling

De programmeringsregeling van het Fonds Podiumkunsten, waarvan door honderden podia en festivals door het land gebruik wordt gemaakt, is het afgelopen half jaar geëvalueerd door Kwink Groep. De evaluatie is nu afgerond en in zijn geheel beschikbaar.


Uit de evaluatie blijkt dat podia en festivals de regeling in de eerste plaats gebruiken om hoogwaardig en gevarieerd aanbod te programmeren. Daarmee draagt de regeling – conform de doelstellingen van het Fonds – bij aan de kwaliteit en de diversiteit van het aanbod op de podia en festivals in ons land. Hoewel de subsidiebedragen bescheiden zijn, blijken die voor kleine podia veelal onmisbaar te zijn in de programmering, en voor grotere podia als keurmerk te kunnen fungeren. Ook blijkt uit de evaluatie dat de regeling een functie heeft in het creëren van speelmogelijkheden voor jong talent.

Het rapport laat ook zien dat er zaken zijn die kunnen worden verbeterd. Met name de wijze waarop de hoogte van de subsidie wordt vastgesteld is voor aanvragers soms onduidelijk. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er aanzienlijke verschillen in opvatting zijn tussen instellingen in de randstad en daarbuiten over de wijze waarop het Fonds het meest effectief kan bijdragen aan de ruimte voor kwaliteitsaanbod op de Nederlandse podia.

Voor het Fonds levert de evaluatie belangrijke aanknopingspunten om ervoor te zorgen dat de regeling ook in de toekomst goed blijft aansluiten op de praktijk. De maatschappelijke context waarin podia functioneren verandert snel. Nieuwe verdienmodellen doen hun intrede, het gedrag van publiek en de positie van gemeentelijke en nationale financiers verschuift. Blijft het dan effectief om met de programmeringsregeling zo breed mogelijk te investeren in kwaliteit, geografische spreiding en diversiteit van programmering, of zouden er andere accenten moeten worden gelegd?

Uit het rapport komt verder naar voren dat de ontwikkelingen in de popmuziek reden voor zorg zijn. Als gevolg van teruglopende inkomsten komt de doorstroom van beginnende Nederlandse bands vanuit het circuit van café’s en buurtlocaties naar grotere zalen onder druk te staan. De subsidiemogelijkheden die het Fonds biedt worden positief gewaardeerd door de gebruikers, maar kunnen de wegvallende mogelijkheden op lokaal niveau niet compenseren. Poppodia pleiten er in de evaluatie daarom voor om de samenwerking tussen grotere en kleinere poppodia en –festivals te stimuleren.

Het Fonds gaat in de eerste helft van 2014 aan het werk met de aanbevelingen en vragen uit de evaluatie, om voor 2015 eventuele aanpassingen te kunnen doorvoeren.

Van maandag 24 juni tot en met vrijdag 28 juni is Mijn Fonds niet bereikbaar. Het systeem wordt geüpdatet en krijgt een ander uiterlijk. Onze excuses voor het ongemak.

 Aart Strootman over het maakproces van Shambling Emerge – after after party | Video: Bart Andriessen
Aart Strootman over het maakproces van Shambling Emerge – after after party | Video: Bart Andriessen

Minister Van Engelshoven maakte vanochtend de uitgangspunten bekend voor het cultuurbeleid in de periode 2021-2024.

Bijeenkomst op 21 mei in het Humanity House
Bijeenkomst op 21 mei in het Humanity House
 Ceci n
Ceci n'est pas...,van Dries Verhoeven

Theater aan Zee nodigt theatermakers uit om een nieuw idee in te sturen voor de Cross-overpitch op Theater aan Zee.

Café Zimmermann | Nederlandse Bachvereniging | Foto: Anna van Kooij
Café Zimmermann | Nederlandse Bachvereniging | Foto: Anna van Kooij

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

nieuws 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

een van de deelnemende festivals Julidans | Foto: Anja Beutler
een van de deelnemende festivals Julidans | Foto: Anja Beutler
meer