23 mei 2019

Onderzoek naar podia: eerste resultaten


In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.


Data-atlas
HTH Research heeft de beschikbare data uit 2017 geordend volgens een zogeheten ‘data-atlas’. De rapportage geeft inzicht in de afzet van gesubsidieerd aanbod op verschillende soorten podia. Ook geeft het een beeld van de omvang van andersoortig aanbod op die diverse soorten podia.

Het Fonds ondersteunde in 2017 in totaal 238 grote en kleine podia. Uit de inventarisatie blijkt dat een groot deel van deze podia de grootste afnemers zijn van landelijk gesubsidieerd aanbod. Dit geldt voor zowel aanbod dat wordt ondersteund vanuit de Basisinfrastructuur als voor aanbod dat wordt ondersteund door het Fonds Podiumkunsten. Vlakke vloeren programmeren in verhouding veel landelijk gesubsidieerd aanbod. Grofweg de helft van hun programmering bestaat uit landelijk gesubsidieerd aanbod.
Er zijn ook door het Fonds ondersteunde podia die geen landelijk gesubsidieerd aanbod tonen. Dit betreft veelal een grote groep kleinschalige locaties die vooral muziekaanbod programmeren.

Vervolgonderzoek

Met een vervolgonderzoek wil het Fonds Podiumkunsten meer te weten komen over hoe gesubsidieerd aanbod zijn weg vindt naar podia in Nederland. Het perspectief van de podia staat centraal: hoe opereren zij, wat doen zij met de middelen van het Fonds, wat met andere middelen? Hoe brengen zij aanbod en publiek bij elkaar? Welke mogelijkheden zien zij om aanbod en afname beter in balans te brengen? Kan de afname worden vergroot? Moet er ander aanbod komen? Is meer samenwerking tussen podium-kunstproducenten en podia mogelijk? De resultaten van het vervolgonderzoek worden in het najaar verwacht.

Eerlijk loon voor eerlijk werk: dat is waar fair pay als één van de pijlers van de Fair Practice Code voor staat. Om fair pay te kunnen realiseren, moeten podiumkunstinstellingen op zoek naar een nieuwe balans tussen omvang van producties, tijd en geld. In bijeenkomsten dit najaar gaan vertegenwoordigers van podiumkunstinstellingen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wat betekent fair pay voor de eigen praktijk? Hoe gaat u als werk- of opdrachtgever om met fair pay? Aan welke knoppen kunnen gezelschappen en ensembles draaien? Welke (andere) keuzes kunt u maken om toe te werken naar fair pay?

Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch

Het Fonds Podiumkunsten is op maandag 14 oktober in de ochtend telefonisch beperkt bereikbaar in verband met werkzaamheden van onze telecomprovider. Naar verwachting zullen wij in de middag weer telefonisch bereikbaar zijn.

Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Festival Deventer op Stelten
Foto: Festival Deventer op Stelten
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

meer