di. 5 december 2017

Matthijs Vermeulenprijs uitgereikt aan Kate Moore

Zaterdag 2 december 2017 heeft componist Kate Moore voor haar werk The Dam de Matthijs Vermeulenprijs ontvangen. Zij ontving de prestigieuze prijs tijdens het festival Dag in de Branding uit handen van Henriëtte Post, directeur Fonds Podiumkunsten.


In een vol korzotheater kon het publiek, na de uitreiking van de prijs, genieten van de prachtige en meeslepende uitvoering van The Dam. Kate Moore bracht de winnende compositie ten gehore met het Herz ensemble, speciaal voor deze gelegenheid samengesteld en bestaande uit Kate Moore (elektrische bas), Matthijs Koene (panfluit), Annete Schenk (basklarinet), Meiyi Li (slagwerk), Aart Strootman (elektrische gitaar), Geerten van de Wetering (piano en orgel), Joseph Puglia (viool) en Lidy Blijdorp (cello).

Matthijs Vermeulenprijs

De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Deze prijs, ter waarde van € 20.000,- wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een onafhankelijke jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek.De jury van de Matthijs Vermeulenprijs 2017 bestaat uit Job Spierings, Jacqueline Oskamp, Maarten van Boven, Anthony Fiumara en Anne La Berge.

Eerdere prijswinnaars van de Matthijs Vermeulenprijs waren onder andere componist Peter Adriaansz voor zijn compositie Scala II, Jan van de Putte met Kagami-Jishi, Richard Rijnvos met Die Kammersängerin, Boudewijn Tarenskeen voor zijn Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers, Michel van der Aa met One, Peter-Jan Wagemans met Moloch, Dick Raaijmakers met Der Fall/Dépons en Die glückliche Hand – Geöffnet, Louis Andriessen met De Staat, Jan van Vlijmen met Omaggio a Gesualdo, en Guus Janssen met Temet.
245882631
Foto
Foto's: Rob Hogeslag

Op zaterdag 16 en 23 februari tussen 19.00-22.00 uur is Mijn Fonds niet bereikbaar in verband met werkzaamheden.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

vlnr boven: Shula Tas, Yücel Kopal, Sandy Bosmans, Stokely Dichtman, Marthe van Bronkhorst, Stacy Esajas, Simone Zeefuik, Sharif Noël Abdoelhak. vlnr onder: Fadua El Akchaoui, Brooklyn Mozes
vlnr boven: Shula Tas, Yücel Kopal, Sandy Bosmans, Stokely Dichtman, Marthe van Bronkhorst, Stacy Esajas, Simone Zeefuik, Sharif Noël Abdoelhak. vlnr onder: Fadua El Akchaoui, Brooklyn Mozes

Met ingang van 2019 gelden de nieuwe subsidieplafonds. Er zijn hierbij belangrijke wijzigingen doorgevoerd in diverse regelingen. De wijzigingen hebben betrekking op het besluit om bij een aantal subsidies de subsidiebedragen en budgetten te verhogen.

Cheroney Pelupessy - een van de gehonoreerden van het programma urban projecten samen met Melisa Diktas & Tosca Knauf | Foto: Daniel Nicoletti
Cheroney Pelupessy - een van de gehonoreerden van het programma urban projecten samen met Melisa Diktas & Tosca Knauf | Foto: Daniel Nicoletti
meer