NL / EN

do. 22 juni 2017

Kate Moore ontvangt Matthijs Vermeulenprijs 2017

Kate Moore (1979) ontvangt de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs voor haar werk The Dam. The Dam is oorspronkelijk geschreven in opdracht van The Canberra International Music Festival, Australië in 2015. In 2017 heeft het Engelse ensemble Icebraker Moore de opdracht gegeven de compositie te herschrijven. Deze versie ging op 22 februari 2017 in Nottingham, Verenigd Koninkrijk in première en krijgt de Matthijs Vermeulenprijs. Moore ontvangt de prijs op 2 december 2017 tijdens het Haagse Festival Dag in de Branding uit handen van Henriëtte Post, directeur Fonds Podiumkunsten. Het prijswinnende werk wordt na de prijsuitreiking live uitgevoerd door een voor deze gelegenheid samengesteld ensemble.


De jury stelt dat ‘The Dam zowel een spannende meeslepende compositie is als een rijke verklanking van het tijdsgewricht. De fluisterzachte, mysterieuze motorische beweging waarmee het werk opent mondt met een overtuigende opbouw uit in een groots muzikaal gebaar. Het is knap hoe op organische wijze een evocerend lijnenspel is geweven dat zowel dramaturgisch als melodisch een rijke spiegel biedt voor de luisteraar. De keuze van de componist voor een haast monomane muzikale beweging gecombineerd met een uiterst precieze klankvoering getuigt volgens de jury van het bijzondere lef van de maker. Moore wil in haar muziek niet nuanceren of verzachten, maar raakt de luisteraar direct zonder compromis.'

Kate Moore is een Nederlands-Australisch componist, performer en geluidskunstenaar. Haar werken bestrijken een breed terrein: zowel akoestische- als elektroakoestische werken, en zowel kamermuziek als orkestwerken. Daarnaast bouwt ze haar eigen instrumenten, geluidssculpturen en geluidsinstallaties. Moore is opgeleid aan het Sydney Conservatorium of Music, University of Sydney,in Australië waar zij in 2013 haar Ph D haalde. katemoore.org

Matthijs Vermeulenprijs
De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Deze prijs, ter waarde van € 20.000,- wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een onafhankelijke jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek.De jury van de Matthijs Vermeulenprijs 2017 bestaat uit Job Spierings, Jacqueline Oskamp, Maarten van Boven, Anthony Fiumara en Anne La Berge.

Eerdere prijswinnaars van de Matthijs Vermeulenprijs waren onder andere componist Peter Adriaansz voor zijn compositie Scala II, Jan van de Putte met Kagami-Jishi, Richard Rijnvos met Die Kammersängerin, Boudewijn Tarenskeen voor zijn Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers, Michel van der Aa met One, Peter-Jan Wagemans met Moloch, Dick Raaijmakers met Der Fall/Dépons en Die glückliche Hand – Geöffnet, Louis Andriessen met De Staat, Jan van Vlijmen met Omaggio a Gesualdo, en Guus Janssen met Temet.
katemoorefotojohannieuwenhuize_th.jpg
Foto: Johan Nieuwenhuize

meer nieuws

De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.

nieuws - 12 jan 2018

Vacature secretaris theater

Wij zoeken een ervaren persoon op het gebied van theater met een goede pen en een strategisch-analytische blik.

De subsidie kleinschalige en incidentele programmering (SKIP) heeft als doel bij te dragen aan een gevarieerd podiumkunstenaanbod in Nederland. Het grote aantal aanvragen hiervoor bewijst dat er behoefte is aan ondersteuning van een gevarieerd aanbod op diverse locaties voor een breed publiek. Om aan deze behoefte verder tegemoet te komen heeft het Fonds Podiumkunsten besloten om met extra beschikbare middelen voor de aangewezen podia in 2018 en 2019 het budget op te hogen naar €1.5 miljoen. Het maximale subsidiebedrag per podium per categorie wordt met 10 procent verhoogd. Het Fonds verwacht niet dat er meer voorstellingen of concerten zullen worden geprogrammeerd met het extra budget. Podia krijgen op deze manier meer ruimte om redelijke vergoedingen te verstrekken aan gezelschappen en ensembles.

De subsidie Nederlandse voorstellingen of concerten in het buitenland (via snelloket) van het Fonds Podiumkunsten is zeer populair. Vanwege de grote hoeveelheid goede aanvragen is het budget, helaas nog voor het einde van het jaar, vergeven. Het is vanaf nu niet meer mogelijk om aanvragen in te dienen hiervoor.

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

meer