13 juni 2019

Aart Strootman ontvangt Matthijs Vermeulenprijs 2019


Aart Strootman ontvangt de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs voor zijn werk Shambling Emerge – after after party. Strootman ontvangt de prijs op zaterdag 7 september 2019 tijdens de Gaudeamus Muziekweek uit handen van Henriëtte Post, directeur Fonds Podiumkunsten. Het prijswinnende werk wordt na de prijsuitreiking live uitgevoerd door Kluster5.


De inspiratiebron voor Shambling Emerge – after after party was een liveopname van jazzpianist Misha Mengelberg in het Bimhuiscafé in 2014. De meester van de improvisatie aan de piano zag je, in zichzelf gekeerd tussen de cafégasten, een eenvoudige melodie bedenken. Halverwege schoof de vierjarige Emily Glerum aan. Zij voegde haar eigen noten toe aan die van Misha Mengelberg. Hij luisterde en reageerde op zijn onverwachte medespeelster.

Het resultaat bracht Aart Strootman tot Shambling Emerge – after after party. Het werk duurt een kleine negen minuten. Het begint met een haast microscopisch klankonderzoek van de instrumenten – viool, gitaar, piano, baritonsaxofoon en slagwerk. Iedere musicus heeft een eigen, specifieke rol in het totale klankbeeld. De muziek klinkt zowel gecomponeerd als du moment ontstaan. Dat is te horen in de frisheid en inventiviteit waarmee de ensembleleden een muzikaal spinnenweb creëren.

De componist brengt, aldus de jury, in dit werk improvisatie, klankonderzoek en het gebruik van een muzikaal ‘objet trouvé’ samen in een fascinerend en verrassend avontuur. De jury prijst de manier waarop Aart Strootman als onderzoeker en uitvinder muziek maakt en muziekwerelden bij elkaar brengt. Bij hem gaapt er geen kloof tussen geïmproviseerde en hedendaagse muziek.

Volkomen oorspronkelijk
Baanbrekend gitarist en componist Aart Strootman (1987) verwierf een prominente positie in de muziekwereld met zijn intelligente en frisse visie op muzikale genres en stijlen.

Aart studeerde in 2010 cum laude af met een Masters of Music aan het Conservatorium Fontys & Zuyd (gitaar en muziektheorie) en behaalde zijn MA Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht.
Strootman is artistiek leider van hedendaags muziekensemble F.C. Jongbloed. In 2012 richtte hij minimal kamermetalband TEMKO op. Als gitarist van ensemble s t a r g a z e werkte hij met onder andere met Laura Mvula, John Cale, Terry Riley, Bill Frisell, Philippe Jaroussky, Shara Worden en Nils Frahm. Als solist speelde hij onder meer met Britten Sinfonia, de HR,WDR, SWR, het IJslands Symfonisch Orkest en het New York Filharmonisch Orkest. Vaak speelt hij op zelfgemaakte instrumenten die zijn ontwikkeld in samenwerking met andere componisten of na uitvoerig onderzoek.

Strootman nam diverse nationale en internationale onderscheidingen in ontvangst, waaronder de eerste prijs op het International Viola Congress 2018 en de Gaudeamus Award 2017. Met het winnen van de Gaudeamus Award kreeg Strootman de opdracht een gloednieuw werk te schrijven. Dit werk, getiteld W.A.L.L., gaat op 4 september in première tijdens de Gaudeamus Muziekweek 2019.

Matthijs Vermeulenprijs
De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Deze prijs, ter waarde van 20.000,- euro wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een onafhankelijke jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek.
De jury van de Matthijs Vermeulenprijs 2019 bestaat uit Elma Drayer (voorzitter), Jacqueline Oskamp, Masa Spaan, Maarten van Boven, Monica Akihary en Graham McKenzie.

Eerdere prijswinnaars van de Matthijs Vermeulenprijs waren onder andere componist Kate Moore voor haar compositie The dam, Peter Adriaansz voor zijn compositie Scala II, Jan van de Putte met Kagami-Jishi, Richard Rijnvos met Die Kammersängerin, Boudewijn Tarenskeen voor zijn Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers, Michel van der Aa met One, Peter-Jan Wagemans met Moloch, Dick Raaijmakers met Der Fall/Dépons en Die glückliche Hand – Geöffnet, Louis Andriessen met De Staat, Jan van Vlijmen met Omaggio a Gesualdo, en Guus Janssen met Temet.
JPqy05_Ig0A
Aart Strootman over het maakproces van Shambling Emerge – after after party | Video: Bart Andriessen
Foto: Dries Alkemade
Foto: Dries Alkemade

Eerlijk loon voor eerlijk werk: dat is waar fair pay als één van de pijlers van de Fair Practice Code voor staat. Om fair pay te kunnen realiseren, moeten podiumkunstinstellingen op zoek naar een nieuwe balans tussen omvang van producties, tijd en geld. In bijeenkomsten dit najaar gaan vertegenwoordigers van podiumkunstinstellingen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wat betekent fair pay voor de eigen praktijk? Hoe gaat u als werk- of opdrachtgever om met fair pay? Aan welke knoppen kunnen gezelschappen en ensembles draaien? Welke (andere) keuzes kunt u maken om toe te werken naar fair pay?

Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Festival Deventer op Stelten
Foto: Festival Deventer op Stelten
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
meer