7 december 2016

Rob van de Laar ontvangt Nederlandse Muziekprijs


Hoornist Rob van de Laar ontvangt op woensdag 4 januari 2017 in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht uit handen van Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Nederlandse Muziekprijs. De prijs wordt uitgereikt tijdens het nieuwjaarsconcert van philharmonie zuidnederland in de Papyruszaal. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten, namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend.


Rob van de Laar (1987) sloot in 2009 zijn studie af aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Herman Jeurissen. Rob vervolgde zijn studie bij Wolfgang Vladar aan de Universität für Musik und Darstellende Kunst in Wenen. Van 2008 tot 2013 maakte hij deel uit van het Residentie Orkest en hij vervolgde zijn loopbaan bij het Gelders Orkest. Vanaf juni 2016 is hij solo hoornist van het Mozarteumorchester Salzburg. Als solo hoornist remplaceert hij bij verschillende orkesten en ensembles. Als solist speelde hij onder meer met het Brabants Orkest, de philharmonie zuidnederland, Het Gelders Orkest en de Anhaltische Philharmonie Dessau. Rob heeft een grote voorliefde voor de kamermuziek en speelde op diverse nationale en internationale festivals.

Uit het commissierapport van de adviescommissie Nederlandse Muziekprijs: "De commissie was al bij zijn auditie onder de indruk van het vakmanschap van zijn spel en de vanzelfsprekendheid waarmee hij lange, lyrische en vloeiende lijnen realiseert. Het is dan ook duidelijk voor haar dat deze kenmerken sinds zijn auditie verder zijn ontwikkeld. (…) De (soms onderbelichte) mogelijkheden van de hoorn worden door hem -in verrassende programmacombinaties - onderzocht en voor het voetlicht gebracht."

Rob van de Laar voert als solist het eerste hoornconcert van Richard Strauss (opus 11) uit. Het werk werd in 1882 geschreven en heeft drie delen (Allegro, Andante, Allegro) die aansluitend op elkaar worden gespeeld. Aan het concert werken mee: Rob van de Laar (hoorn), philharmonie zuidnederland en dirigent Lukasz Borowicz. In januari 2017 verschijnt het eerste album van Rob van de Laar: ‘Heartfelt – Romantic works for Horn’.

Musici en vocalisten kunnen op basis van een auditie in aanmerking komen voor het uitgebreide ontwikkelingstraject dat voorafgaat aan de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs. Kandidaten volgen een traject op maat waarbij hun internationale potentie tot ontwikkeling komt. Ze krijgen een mentor toegewezen en werken met de beste musici en coaches in binnen- en buitenland. Niet alleen muzikale ontwikkeling, maar ook pr/marketing en carrièreplanning kunnen onderdeel uitmaken van het traject. Als de kandidaat volgens de Adviescommissie Nederlandse Muziekprijs een positieve ontwikkeling heeft getoond, adviseert zij om de Nederlandse Muziekprijs toe te kennen.

De Nederlandse Muziekprijs bestaat dit seizoen 35 jaar en Rob van de Laar is de 30ste musicus die de prijs ontvangt. Eerdere prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs waren onder andere harpisten Gwyneth Wentink (2007), Lavinia Meijer (2009) en Remy van Kesteren (2016), pianist Hannes Minnaar (2016), contrabassist Rick Stotijn (2012), bariton Henk Neven, gitarist Izhar Elias, blokfluitist Erik Bosgraaf, saxofonist Ties Mellema (allen 2010), violisten Liza Ferschtman (2006) en Janine Jansen (2003), de cellisten Pieter Wispelwey (1992) en Quirine Viersen (1994).

Meer informatie op: robvdlaar.com

Na het bekendmaken van de besluiten over de meerjarige aanvragen voor productie en festivals is veel gereageerd op de spreiding van de honoreringen over het land. Hoe gaat het Fonds nu eigenlijk om met spreiding?

Een van de gehonoreerden Bijlmerparktheater met de Gliphoeve | Foto: Richard Terborg
Een van de gehonoreerden Bijlmerparktheater met de Gliphoeve | Foto: Richard Terborg

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

nieuws 28 jul '20

Updates COVID-19

Op deze pagina vindt u informatie over de laatste ontwikkelingen en Fondsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus.

Het Fonds Podiumkunsten kent in totaal 22.164.200 euro toe aan meerjarige gezelschappen, ensembles en festivals en daarnaast 23.571.744 euro aan podia. Het totale bedrag maakt onderdeel uit van de 300 miljoen euro die het kabinet als steunpakket beschikbaar stelde aan de culturele sector om de COVID-19 crisis het hoofd te kunnen bieden.

Het Fonds Podiumkunsten heeft aan 15 projecten subsidie toegekend binnen de regeling internationalisering.

Een van de gehonoreerden Bo Tarenskeen | Foto: Michiel Cotterink
Een van de gehonoreerden Bo Tarenskeen | Foto: Michiel Cotterink

Het Fonds Podiumkunsten heeft 31 projecten gehonoreerd voor de nieuwe en tijdelijke regeling Balkonscènes.

Een van de gehonoreerden Maxim Shalygin | Foto: Brendon Heinst
Een van de gehonoreerden Maxim Shalygin | Foto: Brendon Heinst
meer