NL / EN

wo. 24 augustus 2016

nieuws/i_704/hannesminaarfotocarlosvillarroel.jpg
Foto: Carlos Villarroel

Hannes Minnaar ontvangt Nederlandse Muziekprijs uit handen van minister Bussemaker

Pianist Hannes Minnaar ontvangt op zaterdagmiddag 1 oktober in Het Concertgebouw in Amsterdam uit handen van minister Jet Bussemaker de Nederlandse Muziekprijs. De prijs wordt uitgereikt tijdens de NTR ZaterdagMatinee in de Grote Zaal, getiteld ‘Hannes Minnaar en de dood’. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten, namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend.


Hannes Minnaar (1984) is een van Nederlands meest succesvolle pianisten. Hij sloot zijn studie bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam af met een 10 en onderscheiding en volgde daarna lessen bij onder anderen Alfred Brendel, Menahem Pressler en Ferenc Rados. Tegelijkertijd studeerde hij orgel bij Jacques van Oortmerssen. Als prijswinnaar van de internationale concoursen in Genève (Concours de Genève, tweede prijs, 2008) en Brussel (Koningin Elisabeth Wedstrijd, derde prijs, 2010) wist hij internationaal de aandacht op zich te vestigen. De Borletti-Buitoni Trust kende hem in 2011 een van hun prestigieuze beurzen toe. Bovendien wist Minnaar zich op hoog niveau te onderscheiden met het Van Baerle Trio dat prijzen behaalde op concoursen in Lyon en München.

Uit het juryrapport van de adviescommissie Nederlandse Muziekprijs: “Het is kenmerkend voor de persoonlijkheid en serieuze natuur van Hannes Minnaar dat al behaalde lauweren in binnen- en buitenland hem indertijd niet beletten zich aan te melden voor de Nederlandse Muziekprijs. Deze gaf hem juist extra stimulans en faciliteiten tot verdieping van zijn kunstenaarschap en studie op uiteenlopende terreinen en bij verscheidene specialisten, van Beethoven-interpretatie tot het minder bekende Franse repertoire. (…) Minnaars spel wordt gekenmerkt door een absoluut natuurlijke, pure, heldere en onopgesmukte stijl. Dienstbaarheid aan de muziek is steeds zijn credo, verbluffende technische begaafdheid en virtuositeit daaraan ondergeschikt.”

Tijdens het concert treedt Hannes Minnaar op als solist in de Nederlandse première van Rob Zuidams Tanglewood Concerto. Bij wijze van contrast soleert Minnaar ook in Liszts extreem virtuoze Totentanz. De thematiek van de dood keert terug in de Berceuse élégiaque van Ferruccio Busoni en in de Symfonische dansen van Serge Rachmaninoff. Aan het concert werken mee: Hannes Minnaar (piano), het Radio Filharmonisch Orkest en dirigent Markus Stenz.


Musici en vocalisten kunnen op basis van een auditie in aanmerking komen voor het uitgebreide ontwikkelingstraject dat voorafgaat aan de onderscheiding van de Nederlandse Muziekprijs. Kandidaten volgen een traject op maat waarbij hun internationale potentie tot ontwikkeling komt. Ze krijgen een mentor toegewezen en werken met de beste musici en coaches in binnen- en buitenland. Niet alleen muzikale ontwikkeling, maar ook pr/marketing en carrièreplanning kunnen onderdeel uitmaken van het traject. Als de kandidaat volgens de Adviescommissie Nederlandse Muziekprijs een positieve ontwikkeling heeft getoond, adviseert zij om de Nederlandse Muziekprijs toe te kennen.


Hannes Minnaar is de 29ste musicus die de prijs ontvangt. Eerdere prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs waren onder andere harpisten Gwyneth Wentink (2007), Lavinia Meijer (2009) en Remy van Kesteren (2016), contrabassist Rick Stotijn (2012), bariton Henk Neven, gitarist Izhar Elias, blokfluitist Erik Bosgraaf, saxofonist Ties Mellema (allen 2010), violisten Liza Ferschtman (2006) en Janine Jansen (2009), de cellisten Pieter Wispelwey (1992) en Quirine Viersen (1994).



Behalve de uitreiking van de prijs komt op 1 oktober ook Hannes’ nieuwe CD uit met solo-werken van Fauré. De CD – “(…) een reis waarin ik met de luisteraar steeds dieper afdaal in het innerlijk van de Franse meester”- is een van de resultaten van de extra studie die hij heeft gedaan tijdens het traject van de Nederlandse Muziekprijs.

Hannes Minnaar was zondag 18 september 2016 te gast bij Podium Witteman. Bekijk de aflevering terug.

Lees het interview met Hannes Minnaar in het NRC Handelsblad van 23 september 2016: www.nrc.nl

meer nieuws

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert.
We namen een kijkje achter de schermen bij Project Wildeman , een muziektheatergezelschap van vier performers die muziek, gesproken woord en beweging combineren. Met artistiek leider Bernard Glocksin van het Neuköllner Oper is in dit Berlijnse theater gewerkt aan het project Resonance Room, waarbij het publiek de hoofdrolspeler is en de performers van project Wildeman, met behulp van zelf ontwikkelde muziekinstrumenten en woordsalvo’s voor overgave zorgen.

Minister Ingrid van Engelshoven (cultuur) heeft vandaag bekend gemaakt dat er 9 miljoen euro extra geld beschikbaar word gesteld voor het Fonds Podiumkunsten. Het geld is beschikbaar voor gezelschappen en ensembles die een positieve beoordeling binnen de meerjarige activiteitensubsidie 2017–2020 hebben gekregen, maar waar onvoldoende budget voor was.

nieuws/i_784/cultuurinbeeld.jpg
nieuws - 06 nov 2017

Cultuur in Beeld 2017

nieuws/i_783/dagvandestad2.jpg
nieuws - 30 okt 2017

Dag van de Stad

meer