16 maart 2021

Jaarverslag 2020. Jaar zonder weerga: wendbaar, weerbaar


Het Fonds Podiumkunsten draagt bij aan een kwalitatief goed en veelzijdig podiumkunstenaanbod en aan een zo groot mogelijk maatschappelijk bereik daarvan. Het Fonds Podiumkunsten werkt als zelfstandig bestuursorgaan in opdracht van de minister van Cultuur. Hieronder leest u ons jaarverslag 2020, waarmee we u informeren over de wijze waarop we het afgelopen jaar zorg hebben gedragen voor onze taken en verantwoordelijkheden.


Podiumkunsten zwaar geraakt door coronacrisis
Hoe blik je terug op een jaar dat in het teken stond van een ontwrichtende pandemie? Podiumkunstenaars waren gedwongen om hun werk stil te leggen. Podia sloten de deuren en festivals werden afgelast. Voorstellingen vonden in het beste geval in sterk afgeslankte vorm of voor beperkte aantallen publiek doorgang. De podiumkunsten zijn hard geraakt door de coronacrisis. Dankzij steunpakketten vanuit de overheid kon die harde klap deels worden opgevangen. Het Fonds Podiumkunsten speelde daarin ook een belangrijke rol. We hebben daarbij steeds oog gehad voor het in stand houden van alle schakels in de keten, van zzp’er tot podium.

Meerjarige subsidies 2021-2024
Voor het Fonds Podiumkunsten stond 2020 ook in het teken van het verdelen van meerjarige subsidies voor producties en festivals voor de periode 2021-2024. Door een verschuiving van budget van het Fonds naar de Basisinfrastructuur (BIS), die onder directe verantwoordelijkheid van de minister valt, was de druk op het budget bij het Fonds hoog. De bekendmaking van de besluiten op 3 augustus leidde tot veel reacties, zowel uit de sector als van bestuurders van gemeenten en provincies buiten de Randstad. Doordat minister Van Engelshoven (Cultuur) op Prinsjesdag bekendmaakte extra budget voor het Fonds vrij te maken, konden afgewezen, maar positief beoordeelde aanvragen alsnog worden gehonoreerd.

Met dit jaarverslag sluiten we tevens de beleidsperiode 2017-2020 af. We blikken terug op de afgelopen vier jaar en op de rol van het Fonds in het cultuurbestel. U leest hierover en over de uitvoering van de minstens zo belangrijke andere activiteiten in onderstaand jaarverslag.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

publicaties 20 mrt '20

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
publicaties 15 mrt '18

Jaarverslag 2017

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

publicaties 14 mrt '17

Jaarverslag 2016

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)
Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)
meer