15 maart 2019

Wij nodigen u graag uit om ons jaarverslag 2018 te lezen. In ons verslag informeren en geven we inzicht in de taken en verantwoordelijkheden van het Fonds Podiumkunsten.

Het afgelopen jaar stond in het teken van de voorbereidingen op de volgende cultuurnotaperiode 2021–2024. Zo organiseerden we een open dialoog tussen aanvragers, bestuurders en beleidsmakers in Eindhoven, Almere, Den Haag en Arnhem. We gingen opnieuw met het Fonds ‘on tour’. Deze keer waren we vooral benieuwd naar hoe er in de podiumkunsten wordt omgegaan met de vele en snelle veranderingen in de samenleving. De dialoog leverde voor veel deelnemers nieuwe denkrichtingen en inzichten op. Hoe de uitkomsten ervan terugkomen in ons beleid, krijgt de komende maanden vorm.
Daarnaast heeft het Fonds het afgelopen jaar een aantal zaken onder de loep genomen. Een onderzoek in opdracht van de oud-minister Bussemaker van OCW over allianties en nieuwe vormen van samenwerkingen tussen podia en producenten. De meerjarige regeling is onderzocht en eind 2018 werd de laatste hand gelegd aan het onderzoek naar de nieuwe makers regeling. Ook was het Fonds betrokken bij de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve sector.

Het jaarverslag is te lezen in onderstaand pdf-bestand.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.