15 maart 2019

Wij nodigen u graag uit om ons jaarverslag 2018 te lezen. In ons verslag informeren en geven we inzicht in de taken en verantwoordelijkheden van het Fonds Podiumkunsten.

Het afgelopen jaar stond in het teken van de voorbereidingen op de volgende cultuurnotaperiode 2021–2024. Zo organiseerden we een open dialoog tussen aanvragers, bestuurders en beleidsmakers in Eindhoven, Almere, Den Haag en Arnhem. We gingen opnieuw met het Fonds ‘on tour’. Deze keer waren we vooral benieuwd naar hoe er in de podiumkunsten wordt omgegaan met de vele en snelle veranderingen in de samenleving. De dialoog leverde voor veel deelnemers nieuwe denkrichtingen en inzichten op. Hoe de uitkomsten ervan terugkomen in ons beleid, krijgt de komende maanden vorm.
Daarnaast heeft het Fonds het afgelopen jaar een aantal zaken onder de loep genomen. Een onderzoek in opdracht van de oud-minister Bussemaker van OCW over allianties en nieuwe vormen van samenwerkingen tussen podia en producenten. De meerjarige regeling is onderzocht en eind 2018 werd de laatste hand gelegd aan het onderzoek naar de nieuwe makers regeling. Ook was het Fonds betrokken bij de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve sector.

Het jaarverslag is te lezen in onderstaand pdf-bestand.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.