15 maart 2018

Prikkelen, ontroeren, opwinden, uitdagen, kwellen, verleiden, intrigeren opzwepen, irriteren, provoceren en stimuleren. Dat is wat de muziekauteurs, theatertekstschrijvers, nieuwe makers, gezelschappen, ensembles, festivals en podia doen, die wij subsidiëren.

In ons jaarverslag over 2017 verantwoorden wij de bestedingen van het subsidiebudget. Ook laten we zien of en hoe de huidige subsidieregelingen positief bijdragen aan de missie van het Fonds. Wij constateren dat makers van kunst en cultuur de afgelopen jaren overtuigend laten zien dat ze over veranderkracht beschikken. Ook in de podiumkunsten speelt men op tal van manieren in op de veranderende samenleving. Dat geldt zowel voor de waarde die kunst heeft in de lokale omgeving als voor de (inter)nationale betekenis van een actuele en urgente sector.

Wij nodigen u graag uit om ons publieksverslag te lezen op fondspodiumkunsten.nl/jaarverslag2017

De volledige jaarverantwoording 2017 is in onderstaand pdf-bestand te lezen.
Foto: Gemma van der Heyden

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.