do. 15 maart 2018

Prikkelen, ontroeren, opwinden, uitdagen, kwellen, verleiden, intrigeren opzwepen, irriteren, provoceren en stimuleren. Dat is wat de muziekauteurs, theatertekstschrijvers, nieuwe makers, gezelschappen, ensembles, festivals en podia doen, die wij subsidiëren.

In ons jaarverslag over 2017 verantwoorden wij de bestedingen van het subsidiebudget. Ook laten we zien of en hoe de huidige subsidieregelingen positief bijdragen aan de missie van het Fonds. Wij constateren dat makers van kunst en cultuur de afgelopen jaren overtuigend laten zien dat ze over veranderkracht beschikken. Ook in de podiumkunsten speelt men op tal van manieren in op de veranderende samenleving. Dat geldt zowel voor de waarde die kunst heeft in de lokale omgeving als voor de (inter)nationale betekenis van een actuele en urgente sector.

Wij nodigen u graag uit om ons publieksverslag te lezen op fondspodiumkunsten.nl/jaarverslag2017

De volledige jaarverantwoording 2017 is in onderstaand pdf-bestand te lezen.
Foto: Gemma van der Heyden

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.

Foto: Gemma van der Heyden

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015