14 maart 2017

Jaarverslag 2016


In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.


De afgelopen vier jaar vormden misschien wel de meest turbulente periode in de geschiedenis van het Fonds Podiumkunsten tot nu toe. De bijzonder zware bezuinigingen leidden in 2012 tot grote onzekerheid bij iedereen die de waarde van kunst en cultuur koestert. Maar misschien was de schok in de podiumkunstensector nog groter bij de besluiten over meerjarige subsidie in 2016, omdat velen toen de hoop koesterden dat we de bezuinigingen achter ons hadden gelaten. Pas zeer onlangs zijn die bezuinigingen, gedeeltelijk - en deels vooralsnog tijdelijk - ongedaan gemaakt.

We kunnen de afgelopen jaren ook zien als een periode waarin de sector een enorme vastberadenheid toonde om de nieuwe situatie het hoofd te bieden. Je zou zelfs kunnen spreken van een transitie die de sector doormaakt. Dat moet ook, want de demografische veranderingen, de erosie van traditionele opvattingen over hoge en lage kunst en de opkomst van de sociale media en het belang dat ook de regio’s hechten aan een gezonde ‘eigen’ culturele infrastructuur, dwingen de makers in de podiumkunsten tot een nieuwe positiebepaling. Veel instellingen gaan zich op een andere manier verhouden tot hun omgeving. Ze vormen allianties met derden om actueel en urgent aanbod te maken voor bestaand en nieuw publiek.

Inmiddels zijn wij als Fonds al weer druk doende ons te oriënteren op de volgende periode. De centrale vraag: hoe kan het Fonds Podiumkunsten samen met de sector en andere overheden een goede partner zijn in de transitie naar de nieuwe podiumkunstenpraktijk? Daarbij blijft onze voornaamste opdracht dat al het waardevolle werk dat we ondersteunen, daadwerkelijk een weg vindt naar het publiek.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

publicaties 20 mrt '20

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
publicaties 15 mrt '18

Jaarverslag 2017

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

publicaties 14 mrt '17

Jaarverslag 2016

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)
Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de beschikkingen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020. Met een voorwoord van Henriëtte Post, de verantwoording van de werkwijze en de inleidingen per discipline.

Bekijk alle adviezen op: meerjarigeadviezen.fondspodiumkunsten.nl

Foto: Hans van der Woerd
Foto: Hans van der Woerd
publicaties 15 mrt '16

Jaarverslag 2015

publicaties 01 feb '16

Beleidsplan 2017– 2020

'Vitale Verbindingen' is de titel van het Beleidsplan 2017-2020.Het plan laat zien hoe we ons de komende periode opnieuw inzetten voor een gezonde podiumkunstensector; een die laat zien hoe vitaal de verbinding is tussen het Nederlandse publiek en hún podiumkunsten.

Het kwantitatieve deel van het onderzoek naar de meerjarige regeling, dat Fonds Podiumkunsten begin dit jaar over 2013 liet doen, is herhaald met de cijfers van 2014. Uit het onderzoek blijkt dat op dit vlak 2014 geen heel ander beeld geeft dan 2013.

publicaties 24 jun '15

Supplement Fonds on Tour

Het zijn turbulente tijden en niemand heeft de wijsheid in pacht. Bij het Fonds Podiumkunsten vonden we het daarom belangrijk verschillende ‘perspectieven’ actief te betrekken bij onze beleidsvoorbereiding. Fonds on Tour vormde ruim anderhalf jaar een letterlijk en virtueel platform waarop het Fonds Podiumkunsten in gesprek ging met heel veel verschillende betrokkenen-bij-de-podiumkunsten.

Het Fonds Podiumkunsten heeft zijn meerjarige regeling tegen het licht gehouden door gesprekken te voeren met alle meerjarige instellingen en een onderzoek te laten doen door de Erasmus Universiteit. Dit heeft geleid tot een rapportage.

Jan Martens, The Dog Days Are Over, foto: Coco Duivenvoorde
Jan Martens, The Dog Days Are Over, foto: Coco Duivenvoorde
publicaties 04 mrt '15

Jaarverslag 2014

Het Fonds Podiumkunsten evalueert zijn regelingen regelmatig. In 2014 zijn de productiesubsidies en de subsidies voor compositie (werkbeurzen en opdrachten) aan de beurt. Het Fonds wil graag weten of de subsidies voldoende bijdragen aan het doel waarvoor wij ze verstrekken, een kwalitatief hoogstaand en pluriform podiumkunstenlandschap. Ook kijken we naar de effecten op onder meer het ondernemerschap en de spreiding over het land.

publicaties 03 apr '14

Dienstverlenings­onderzoek

Aanvragers ervaren het Fonds Podiumkunsten als een professionele publieke subsidieverstrekker met betrokken medewerkers en in de basis goede aanvraagprocedures; heldere communicatie over kaders en mogelijkheden is essentieel. Dat blijkt uit een uitgebreid dienstverleningsonderzoek dat het Fonds heeft laten uitvoeren door Blauw Research.

publicaties 27 feb '14

Jaarverslag 2013

meer