di. 15 maart 2016
Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015

2015 was het derde jaar van onze cultuurplanperiode. Een tussenjaar, dat in het teken stond van ‘koershouden en reflecteren’. We hadden onverminderd te maken met de gevolgen van de economische crisis en de enorme bezuinigingen. Maar we keken ook vooruit en troffen voorbereidingen voor de volgende cultuurplanperiode.

Eind 2014 evalueerden we de meerjarige regeling met de instellingen die daarvan gebruikmaakten. Ook voerde de Erasmus Universiteit opnieuw een kwantitatief onderzoek uit over 2014. In de uitkomsten van de evaluatie en het onderzoek zagen we geen aanleiding om de meerjarige regeling op de schop te nemen. De regeling bleef grotendeels hetzelfde, maar werd hier en daar vereenvoudigd.

Dankzij de digitalisering van ons aanvraag- en verantwoordingsproces konden we sneller en beter trends signaleren. Dat stelde ons in staat om genuanceerde analyses op te stellen. Vragen die voortkomen uit dergelijke analyses zijn als een tussenstand opgenomen in het jaarverslag. Daarin leest u ook meer over de uitvoering van onze minstens zo belangrijke andere activiteiten in 2015.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.