di. 15 maart 2016
Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015

2015 was het derde jaar van onze cultuurplanperiode. Een tussenjaar, dat in het teken stond van ‘koershouden en reflecteren’. We hadden onverminderd te maken met de gevolgen van de economische crisis en de enorme bezuinigingen. Maar we keken ook vooruit en troffen voorbereidingen voor de volgende cultuurplanperiode.

Eind 2014 evalueerden we de meerjarige regeling met de instellingen die daarvan gebruikmaakten. Ook voerde de Erasmus Universiteit opnieuw een kwantitatief onderzoek uit over 2014. In de uitkomsten van de evaluatie en het onderzoek zagen we geen aanleiding om de meerjarige regeling op de schop te nemen. De regeling bleef grotendeels hetzelfde, maar werd hier en daar vereenvoudigd.

Dankzij de digitalisering van ons aanvraag- en verantwoordingsproces konden we sneller en beter trends signaleren. Dat stelde ons in staat om genuanceerde analyses op te stellen. Vragen die voortkomen uit dergelijke analyses zijn als een tussenstand opgenomen in het jaarverslag. Daarin leest u ook meer over de uitvoering van onze minstens zo belangrijke andere activiteiten in 2015.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.

Foto: Gemma van der Heyden

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015