di. 15 maart 2016
Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015

2015 was het derde jaar van onze cultuurplanperiode. Een tussenjaar, dat in het teken stond van ‘koershouden en reflecteren’. We hadden onverminderd te maken met de gevolgen van de economische crisis en de enorme bezuinigingen. Maar we keken ook vooruit en troffen voorbereidingen voor de volgende cultuurplanperiode.

Eind 2014 evalueerden we de meerjarige regeling met de instellingen die daarvan gebruikmaakten. Ook voerde de Erasmus Universiteit opnieuw een kwantitatief onderzoek uit over 2014. In de uitkomsten van de evaluatie en het onderzoek zagen we geen aanleiding om de meerjarige regeling op de schop te nemen. De regeling bleef grotendeels hetzelfde, maar werd hier en daar vereenvoudigd.

Dankzij de digitalisering van ons aanvraag- en verantwoordingsproces konden we sneller en beter trends signaleren. Dat stelde ons in staat om genuanceerde analyses op te stellen. Vragen die voortkomen uit dergelijke analyses zijn als een tussenstand opgenomen in het jaarverslag. Daarin leest u ook meer over de uitvoering van onze minstens zo belangrijke andere activiteiten in 2015.
Foto: Gemma van der Heyden

publicaties

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

Foto: Hans van der Woerd

Jaarverslag 2015

'Vitale Verbindingen' is de titel van het Beleidsplan 2017-2020.Het plan laat zien hoe we ons inzetten voor een gezonde podiumkunstensector; een die laat zien hoe vitaal de verbinding is tussen het Nederlandse publiek en hún podiumkunsten.

Het kwantitatieve deel van het onderzoek naar de meerjarige regeling, dat Fonds Podiumkunsten begin dit jaar over 2013 liet doen, is herhaald met de cijfers van 2014. Uit het onderzoek blijkt dat op dit vlak 2014 geen heel ander beeld geeft dan 2013.

We vonden het belangrijk verschillende perspectieven actief te betrekken bij onze beleidsvoorbereiding. Dit supplement is de weerslag van verhitte discussies, enthousiaste pleidooien en nieuwe inzichten.

Het Fonds Podiumkunsten heeft zijn meerjarige regeling tegen het licht gehouden door gesprekken te voeren met alle meerjarige instellingen en een onderzoek te laten doen door de Erasmus Universiteit. Dit heeft geleid tot een rapportage.