15 augustus 2011

Jaarverslag 2010

2010 was een voortvarend jaar. We verhuisden en vernieuwden onze huisstijl en website. We werden voor het eerst beoordeeld door een visitatiecommissie. Het rapport van de commissie geeft blijk van waardering voor de manier waarop het Fonds zijn werk doet en biedt bruikbare aanknopingspunten voor verbetering. We vormden de lappendeken van oude subsidieregelingen om tot een nieuw instrumentarium dat beter aansluit bij de praktijk. Er kwam een uitspraak in belangrijke rechtszaken met betrekking tot de vierjarige subsidies. Ondertussen deden we waar we in de eerste plaats voor bestaan: het verstrekken van subsidies en monitoren van de resultaten daarvan.

In het jaarverslag ziet u in vogelvlucht wie wij zijn, wat er is veranderd in ons beleid en onze subsidieregelingen, waaraan de subsidiebudgetten het afgelopen jaar zijn besteed en met welke andere activiteiten het Fonds de podiumkunsten heeft ondersteund. Liefhebbers van het naadje van de kous kunnen de volledige jaarverantwoording raadplegen.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.