ma. 15 augustus 2011

Jaarverslag 2010

2010 was een voortvarend jaar. We verhuisden en vernieuwden onze huisstijl en website. We werden voor het eerst beoordeeld door een visitatiecommissie. Het rapport van de commissie geeft blijk van waardering voor de manier waarop het Fonds zijn werk doet en biedt bruikbare aanknopingspunten voor verbetering. We vormden de lappendeken van oude subsidieregelingen om tot een nieuw instrumentarium dat beter aansluit bij de praktijk. Er kwam een uitspraak in belangrijke rechtszaken met betrekking tot de vierjarige subsidies. Ondertussen deden we waar we in de eerste plaats voor bestaan: het verstrekken van subsidies en monitoren van de resultaten daarvan.

In het jaarverslag ziet u in vogelvlucht wie wij zijn, wat er is veranderd in ons beleid en onze subsidieregelingen, waaraan de subsidiebudgetten het afgelopen jaar zijn besteed en met welke andere activiteiten het Fonds de podiumkunsten heeft ondersteund. Liefhebbers van het naadje van de kous kunnen de volledige jaarverantwoording raadplegen.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.